Helene och Ola i topp på Centerpartiets listor till region- och riksdagsvalet

Ola Johansson i topp till riksdagen.

Helene Andersson i topp på regionlistan.

Ola Johansson, Kungsbacka, föreslås toppa Centerpartiets lista till riksdagsvalet. Till regionvalet föreslås Helene Andersson, Tvååker, som förstanamn.

- När det gäller regionlistan har vi givetvis lagt mycket tid på att hitta en riktigt bra kandidat till första platsen, och vi är jättenöjda över att kunna föreslå Helene Andersson. Hon har en gedigen erfarenhet av både politik och ledarskap och har en stark centerpartistisk profil, säger Kristin Oretorp, nomineringskommitténs ordförande.

Helene Andersson brinner för tillväxtfrågor och ser stora möjligheter i Region Hallands smådriftsfördelar och vill utveckla detta ytterligare.

- Efter nästan 30 år utanför politiken ska det bli roligt att få påverka på riktigt och vara med och utveckla den bästa livsplatsen Halland, säger Helene Andersson.

I topp på regionlistan finns också Kristina Karlsson, Kungsbacka och Helén Andersson, Gårdakrik, Varberg. På riksdagslistans topplaceringar följs Ola Johansson av Mari-Louise Wernersson, Falkenberg, Harald Lagerstedt, Varberg, Annika Bergman, Falkenberg och Jennie Wijk, Halmstad.

- Det har varit väldigt roligt att få jobba med så många kandidater. I arbetet med riksdagslistan såg vi tidigt att det finns flera kandidater som är riktigt sugna på att komma till riksdagen. Det är en angenäm situation, och jag skulle inte bli förvånad om vi får se personliga kandidatkampanjer i valrörelsen, säger Kristin Oretorp.

Förslag till riksdagslista , 53.3 kB.

Förslag till regionlista , 64.8 kB.

Kristina Karlsson, Jennie Wijk, Harald Lagerstedt, Mari-Louise Wernersson och Ola Johansson är några av Centerpartiets toppkandidater till region- och riksdagsvalet 2018.