Efter ny Dom: Ridning blir friskvård

- Ridning borde klassas som friskvård, sa Centerpartiets rksdagsledamot Ola Johansson och Hyltes oppositionsråd Anna Roos när de i fredags besökte HylteRyttarförening i Rydöbruk. Redan på måndagen fick de besked från Skatteverket att regeln kommer att ändras, efter en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen.

Ridning är friskvård och en viktig näring för Halland. Det slår Centerpartiets kandidater Ola Johansson och Anna Roos fast.

- Hästnäringen i Halland omsätter 580 miljoner kronor, säger Ola Johansson.

Centerpartiet har länge arbetat för att ridning ska finnas med bland de aktiviteter som är avdragsgill friskvård. Efter en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen meddelades måndag 15 januari att ridning nu kommer att bli avdragsgill friskvård.

- Ridning är bra för hälsan och därför är det bra att ridningen nu kommer med bland de aktiviteter som är avdragsgill friskvård! Hästar är dessutom en viktig näring som skapar jobb och intäkter till Halland, säger Ola Johansson som lagt flera motioner till riksdagen med förslag som rör friskvårdsavdraget och hästnäringen.

2016 Fanns det i vårt län 18 600 stycken hästar och det placerar Halland på femte plats i Sverige om man räknar antalet hästar per 1000 invånare. Hästnäringen som sådan omsätter i vårt län 580 miljoner kronor varav 146 är inom de gröna näringarna.

- Bakom statistiken döljer dig både ett djurintresse och ett närodlat engagemang för landsbygden och det lokala näringslivet. Här finns möjlighet att locka fler hallänningar till idrott och motion med häst, säger Anna Roos som nu tränar inför Kändishoppet Hylte 2018.

Under hösten har Ola Johansson bland annat i riksdagsmotioner lagt omfattande förslag som rör friskvårdsavdraget och hästnäringen. Här kan ni hämta motionerna:

Fler idrotter bör omfattas av friskvårdsbidraget

Lika villkor för hästnäringen

Svaret kom snabbare än väntat

Dumt att vara snål med folkhälsan