Centerkvinnorna kräver krafttag mot det hedersrelaterade våldet

- Vi kräver krafttag mot det hedersrelaterade våldet. Det skriver Centerkvinnorna i Hallands distriktsstyrelse i en debattartikel inför internationella kvinnodagen 8:e mars.

Snart är det dags för den internationella kvinnodagen – en dag som uppmärksammas den 8:e mars varje år på initiativ av FN. För oss som är engagerade för kvinnors rättigheter är det en dag för eftertanke då vi med stolthet kan blicka bakåt på den kvinnokamp som tagit oss hit. Det är också en dag för att lyfta blicken och blicka framåt eftersom kampen för jämställdhet är långt ifrån över.

Ett av de främsta och snabbast växande jämställdhetsproblemen som regeringen har att bekämpa är det hedersrelaterade våldet och förtrycket. Och vi saknar krafttag på en mängd områden! I kampen mot det hedersrelaterade våldet och förtrycket är det förebyggande arbetet omistligt. Då krävs kunskap på bred front.

Vi vill att kunskapen i hela landet ska öka – hos polis, åklagare, domstolsväsende och målsägar- biträden. Kunskapen hos de som arbetar inom skolan, socialtjänsten och vården behöver stärkas! Inget barn under 18 år ska kunna anses som gift i Sverige, även om äktenskapet har ingåtts i ett land där äktenskapet varit giltigt. Ett barns pass måste kunna spärras vid misstanke om könsstympningsresa eller resa i syfte att gifta bort barnet.

Och vi vill att det nationella kompetensteamet vid Länsstyrelsen i Östergötland ska slippa regeringens velighet som tvingar dem att driva sin verksamhet på nåder. Deras uppdrag behöver permanentas och förstärkas!

Ja, låt oss fira de framsteg som gjorts och görs för flickors och kvinnors rättigheter. Men det finns inga skäl att luta sig tillbaka. Så länge hundratusentals flickor och kvinnor i vårt land förvägras att leva sina liv i frihet kommer vi fortsätta att kämpa för en frihetlig feminism som omfattar alla.

Ann-Sophie Cordes

Eva Pehrsson-Karlsson