Tjejer äger - rätten till sin egen kropp

Enligt Brottsförebyggande rådet är 96 % av de som utsätts för sexuella övergrepp kvinnor. Rätten till sig egen kropp är fortfarande inte en självklarhet. Att kvinnors frihet begränsas genom rädsla är oacceptabelt och kräver omedelbara åtgärder. Det skriver Centerkvinnorna i dag i en debattartikel i Hallands Nyheter.

Den som såg senaste partiledardebatten, vet att vi inte anser att rätten till sin egen kropp är en fråga om turordningsregler eller ett importerat problem. Kunskapen om värderingar och lagar inom sexualkunskapen berör alla och bör därför vara obligatorisk i undervisningen för barn och unga. Centerkvinnorna vill att sexualkunskap blir ett enskilt ämne och att även nyanlända undervisas i jämställdhet och sexualkunskap. Ökad kunskap är brottsförebyggande.

Centerkvinnorna vill också att rättsväsendets kunskap stärks och att straffvärdet skärps för sexualbrott. Få anmälningar leder till fällande domar, vilket är rättsosäkert. Vi kräver därför att hela rättskedjan som hanterar sexualbrott utbildas, även domare. Centerkvinnorna vill även skärpa straffvärdet, framförallt för våldtäkt. Vi vill införa ett strikt ansvar i förhållande till ålder för den som genom sexköp utnyttjar en minderårig. Det ska inte vara en subjektiv bedömning utifrån hur gammal en person ser ut att vara och detta ska anses vara försvårande omständigheter.

Vi accepterar inte att dessa brott nedprioriteras. När andra partier tävlar om antalet poliser går vi fram med en bred palett av åtgärder för att vända utvecklingen. Frågan förtjänar seriösa förslag som gör skillnad på riktigt.

Sofia Jarl

Förbundsordförande Centerkvinnornas Riksorganisation