Hallänningar får bättre vård med ambulant bedömning

- 80 procent har vi kunnat hänvisa till rätt vårdnivå sedan vi införde ambulant bedömning i Halland, säger ambulanssjuksköterskan Christian Lidén som också är 4:a på Centerpartiets regionlista.

- De flesta blir väldigt glada över att få hjälp till rätt vårdnivå. Patientundersökningar visar att över 95 procent är nöjda. Det säger ambulanssjuksköterskan Christian Lidén i Halmstad om det halländska arbetssättet ambulant bedömning.

Ambulant bedömning har bidragit till att cirka 80 procent, av de som ambulansen erbjuder detta, kan stanna kvar hemma.

- Vi hjälper patienten hemma i en trygg miljö så de slipper åka in till akutmottagningen, vilket bidrar till mindre oro samtidigt som det avlastar sjukvården. Det är nära vård när den är som bäst, säger Christian Lidén som också är fritidspolitiker och 4:a på Centerpartiets lista till regionvalet.

Ambulant bedömning, som från början var ett projekt för äldre, har väckt stort intresse från andra regioner och landsting runt om i landet. Region Halland har sedan starten 2012 tagit arbetsmodellen ännu ett steg längre, och sedan ett år tillbaka erbjuds insatsen för alla över 18 år i de fall där ambulansen blir utlarmad.

- Alla får inte bäst hjälp på sjukhus, många utredningar görs bättre på en vårdcentral. De som kan stanna hemma tycker det är tryggt att få veta att alla värden är normala och att det inte är någon allvarlig sjukdom de drabbats av.

Text och foto:

Anki Enevoldsen

Fakta Ambulant bedömning

Ambulant bedömning startades med syfte att hallänningarna ska få snabbast och bästa hjälp. Vid larm rycker ambulanspersonalen ut för att kolla puls, blodtryck, andningsfrekvens, temp och syresättning. Om alla parametrar är normala så finns ett index för att sortera allvarlighetsgraden från grönt till rött. Är allt grönt så erbjuds samtal hos distriktsläkaren för ytterligare råd eller tid på vårdcentralen. De som behöver det får åka till sjukhus.

Centerpartiet föreslår:

• Utveckla mobila team, särskilt vid psykisk ohälsa
  • Fortsätt utveckla ambulant bedömning och andra öppna vårdformer