Människan i centrum - valfrihet i vården

- Debatten om vinster i välfärden behöver nyanseras. Många välfärdsbolag drivs idag av entreprenörer inom vårdyrkena och små läkarledda vårdcentraler får genomgående högt betyg av patienterna enligt SKLs årliga Nationella vårdenkät, säger Jennie Wijk, Halmstad, 4:a på riksdagslistan.

Det är inte systemet utan patienten och alla de som arbetar inom vården som ska stå i centrum.

– För att leva upp till det tror jag på valfrihet, att möta människor på deras egna villkor, säger Jennie Wijk, fjärdeplats på riksdagslistan.

– På många sätt har vi nått långt med att sätta människan i fokus, men vi har tungrodda system i den svenska vården och de förändras långsamt, säger Jennie Wijk som också är vd för Tudorkliniken, ett företag inom välfärden.

Jennie Wijk framhåller Centerpartiets politik som innebär att det ska finnas många utförare av vård och omsorg och att det ska ställas höga kvalitetskrav, vi ska värna människors valfrihet:

– Vården är ett område där den enskilda människan är utlämnad och jag tycker att det ska vara höga kvalitetskrav på oss som driver vårdbolag. Men jag ser inte varför det skulle vara sämre att driva det i privat regi. Vi hanterar alla offentliga medel och ska ha en stor respekt för det säger hon och fortsätter:

– Jag tror att det är en bra utveckling av vården, att öppna upp för människor som har både kunskapen med sig och företagsamheten i sig.

Överskattas inte valfriheten; en del människor menar att de stressas av valen de måste göra?

– Ja, ibland var det kanske enklare när vi bara hade ett telefonbolag, ett elbolag eller en vårdcentral. Men jag tror att det är viktigt att vi tillåter fler människor att vara med och hitta möjligheter för att utveckla vården, säger Jennie Wijk. Hon poängterar möjligheten att utveckla alternativen och vikten av att utmana de strukturer som finns för att bygga bättre vård, skola, omsorg.

När det gäller Socialdemokraternas förslag gällande vinster i välfärden har hon bara en sak att säga:

– Jag hoppas verkligen att man tänker till. För att utveckla omsorgen måste vi få gå med vinst som kan investeras i verksamheten. Det är viktigt att vi får fortsätta utveckla våra anställda, ta hand om våra patienter, elever eller dem som valt att bo på ett privat äldreboende. Valfrihet.

Valfrihet i välfärden

Friskola