Tidiga insatser föreslås vid psykisk ohälsa

Fler som mår bra är målet för Mari-Louise Wernersson och Emilia Lindgren som båda är kandidater på Centerpartiets riksdagslista i höst.

Var femte hallänning i åldern 18-29 år lider av psykisk ohälsa. Centerpartiet föreslår nu ökat förebyggande arbete och satsningar på tidiga insatser så att människor får snabb hjälp.

- Psykisk ohälsa är vår nya folkhälsosjukdom. Stödet måste bli bättre, säger Mari-Louise Wernersson som är kommunråd i Falkenberg och siktar på riksdagen i höstens val.

Många tjejer är drabbade

Regionens lokala undersökningar visar att framför allt många tjejer har problem med psykisk ohälsa.

- Unga som mår dåligt får vänta för länge. Vi måste korta köerna. Det är många som mår dåligt som inte vet vart de ska vända sig. Och även om de vet vart de ska vända sig så känner de inte att de kommer att få någon hjälp, säger Emilia Lindgren som är ordförande för CUF Halland och 5:a på riksdagslistan.

En dörr in

- För den som behöver hjälp ska det vara en ingång, inte flera olika dörrar. I Falkenbergs sociala hållbarhetsråd har vi tagit initiativ till det. Det ska inte vara så att man faller mellan stolarna för att kommun och region inte kan samarbeta, säger Mari-Louise Wernersson.

Snabb hjälp

- Centerpartiet på nationell nivå föreslår en ny vårdform där patienter snabbt får hjälp vid lättare psykisk ohälsa, korta de långa köerna till barn- och ungdomspsykiatrin och införa en samordnad barn- och ungdomshälsa, som får ansvar för barns hälsa, från graviditeten tills de fyllt 25 år.

Text: Anki Enevoldsen

Centerpartiet föreslår

• Kortare köer vid psykisk ohälsa
  • En dörr in vid psykisk ohälsa