Valfrihet ger möjligheter!

- Varför får vi inte välja själva? undrar Maria Larsson och riktar sig särskilt till Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som satt stopp för fritt val av hjälpmedel i Halland. Det är ju vi själva som bäst vet vilka behov vi har.

- Jag vill kunna välja mina hjälpmedel själv. Det säger Maria Larsson i Ullared som i höstens val kandiderar till Falkenbergs kommun och Region Halland.

Efter en olycka behöver Maria Larsson hjälp dygnet runt. I sin vardag använder hon också en rad olika hjälpmedel.

- De hjälpmedel som kommunen och regionen väljer ska passa alla. Men alla individer har sina egna behov. Det finns en uppsjö av intressanta hjälpmedel och utvecklingen går snabbt fram. Är de inte inköpta i Halland så får jag bekosta dem själv. Med valfrihetssystem och egen peng kan jag själv välja det jag behöver.

Att kunna välja innebär att tillverkarna måste tänka på design och prissättning då konkurrensen ökar vilket gagnar användaren.

- Många hjälpmedel är väldigt fula och bara för att man har en funktionsnedsättning innebär det inte att man inte vill vara till sin fördel även när man sitter i rullstol. Dessutom händer det mycket inom tekniken som skulle gagna oss och valfrihet skulle ge oss möjlighet att hänga med och på så vis möjliggör det ännu högre grad av självständighet.

Text och foto:

Anki Enevoldsen

Fakta:

Region Halland har utrett frågan om att ge vana hallänningar möjlighet att fritt få välja hjälpmedel. När frågan skulle godkännas av alla kommunfullmäktigeförsamlingar sa Hylte kommun nej, med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i täten. Därför har Halland ännu inte fritt val av hjälpmedel.

Centerpartiet föreslår

• Utveckla vårdvalet så vården blir mer trygg, nära och tidig
  • Inför vårdval för hjälpmedel
  • Du ska ha rätt till besök hos sjukvården inom 3 dagar