Vinsten av mångfald i välfärden

”Det ska finnas kvalitetskrav, det ska finnas oavsett om utövaren är privat eller offentlig”, menar Jennie Wijk.

Jennie Wijk, 4:a på Centerpartiet riksdagslista.

Engagemanget för företagandet är viktigt för dig, varför?

– Fyra av fem jobb skapas i små företag. Problemet är bara att regelverket många gånger sätts utifrån 0,1 procent storföretag (det vill säga företag med fler än 250 anställda), det säger egentligen det mesta om varför företagsfrågor är viktiga att driva, säger Jennie Wijk som förutom sitt politiska engagemang är vd för Tudorkliniken, ett företag inom välfärden.

Varför är det viktigt med företag även inom välfärden?

– Jag tycker att det är en bra utveckling av välfärden, att öppna upp den för människor som har både kunskapen med sig och företagsamheten i sig, som kan förverkliga sina idéer om hur verksamheten ska fungera. Välfärden behöver byggas och utvecklas av både av offentlig och privat verksamhet, målet är ju att ge människor valfrihet att välja det som passar dem bäst.

Men hur kan vi komma åt de som fuskar och skapar svarta rubriker för branschen?

– Det viktiga är att det finns höga kvalitetskrav som gäller oavsett utövare. Vi har ett enormt ansvar, vi som arbetar med offentliga medel. Men för mig är det ingen skillnad vem som hanterar dem. Privat eller offentligt, vi har lika stort ansvar att hantera pengarna rätt.

Läs mer om vad Centerpartiet tycker:

Valfrihet i välfärden

Företagsklimat