Anneli, Fredrik och Erling leder kryssligan

Anneli Andelén kryssade sig från fjärde till första plats på kommunlistan i Falkenberg.

Fredrik Hansson är den mest kryssade kommunpolitikern i Kungsbacka.

Erling Cronqvist fick mest kryss i kommunvalet i Laholm.

Anneli Andelén, Fredrik Hansson och Erling Cronqvist leder kryssligan i sina respektive kommuner när kryssen till kommunvalet nu räknats färdigt. Överlag är centerväljare flitiga på att kryssa sina favoriter på listorna.

När de etablerade riksdagspartierna jämförs så är centerväljare i Halland näst flitigast att kryssa sin favoritkandidat på listan. Ola Johansson är den hallänning som har fjärde mest kryss till riksdagsvalet med 1 253 kryss. Tätt efter kom Mari-Louise Wernersson med 1194 kryss.

Mest kryssade

I tre av Hallands sex kommuner är det centerpartister som fått flest kryss i kommunvalet. Fredrik Hansson är den mest kryssade kandidaten till kommunvalet i Kungsbacka med 870 kryss. Erling Cronqvist är den mest kryssade kandidaten till kommunvalet i Laholms kommun med 284 kryss.

Anneli Andelen är den mest kryssade kandidaten till kommunvalet i Falkenberg. Hon kryssade sig från fjärde till första plats med 1 396 kryss, och blir därmed Centerpartiets kandidat till kommunstyrelsens ordförande. Fjärde mest kryssade kandidaten i Falkenbergs kommun är Per Johansson som fått 595 kryss.

Hög andel kryss även i övriga kommuner

Anna Roos är den tredje mest kryssade kandidaten till kommunvalet i Hylte med 180 kryss. Jenny Axelsson är Halmstads sjätte mest kryssade kandidat i kommunvalet med 451 kryss. Christofer Bergenblock är Varbergs sjätte mest kryssade kandidat i kommunvalet med 351 kryss.

I regionvalet är kryssen ännu inte färdigräknade.

Han blev valets krysskung - igen

Cronqvist (C) räknar med att ta rodret

Andelén vann maktkampen stort

"Detta är mitt drömjobb"