Centerpartiet kraftsamlar för de lokala utmaningarna

Centerpartiet Hallands vice ordförande Christofer, Varberg.

- Det märks att Centerpartiet kommit ut stärkta efter regeringsuppgörelsen, säger Christofer Bergenblock, vice ordförande för Centerpartiet i Halland, som befinner sig på Centerpartiets kommundagar i Umeå, men nu är det dags att lägga regeringsdiskussionerna åt sidan och fokusera på det praktiska arbetet ute i Sveriges kommuner och regioner.

Under fredagen och lördagen har över 600 kommun- och regionpolitiker varit samlade i Umeå på Centerpartiets kommundagar. Valet 2018 var en makalös framgång för Centerpartiet på lokal nivå, som nu sitter med och styr 201 av 290 kommuner och 19 av 21 regioner. Dessutom är var femte KSO centerpartist, vilket är nära på en fördubbling.

Kommundagarna är en viktig mötesplats för Centerpartiets lokalpolitiker där likheter och skillnader i utmaningar och förutsättningar diskuteras. Även om förutsättningarna ser väldigt olika ut, så är de liknande frågeställningar som diskuteras runt om i hela Kommun- och Regionsverige.

- Sverige och Halland står inför stora utmaningar inom personalförsörjning, digitalisering, miljöarbete och välfärdsfrågor, sammanfattar Christofer Bergenblock. För att lösa dessa frågor krävs modiga, ansvarstagande och lösningsfokuserade politiker.

Även de halländska kommunerna står inför dessa utmaningar och tar med sig viktiga verktyg hem för att ta tag i frågorna på lokalt plan. Inte minst behövs det nya arbetsmetoder, mer digitalisering och hälsofrämjande arbete för att möta behoven av personalförsörjning inom välfärdsyrkena.

- Efter de här dagarna är vi riktigt taggade att komma hem till våra kommuner och regioner för att genomföra centerpolitik i vardagen, avslutar Christofer Bergenblock.