Bergenblock invald i Centerpartiets partistyrelse

Christofer Bergenblock har nu valts in som ny ledamot i Centerpartiets partistyrelse.

- Jag är hedrad över förtroendet och kommer nu med full kraft gå in i partistyrelsens viktiga arbete med att staka ut vägen framåt för Centerpartiet, säger Christofer Bergenblock (C), kommunalråd i Varberg, som under torsdagseftermiddagen valdes in i Centerpartiets högsta ledning under den pågående centerstämman i Karlstad. Totalt valdes fem nya ledamöter in i den 16 personer stora partistyrelsen som leds av
partiledaren Annie Lööf.

Bergenblock är gymnasielärare och har varit verksam i drygt 18 år, men har sedan årsskiftet tjänstledigt för uppdraget som kommunalråd för Centerpartiet i Varberg. Har är kommunstyrelsens förste vice ordförande och kommer vara en av dem som bidrar med kommunala perspektivet i partistyrelsen. Han blir även den enda hallänningen då Mari-Louise Wernersson valt att sluta i partistyrelsen efter tolv år.

- Samtidigt som både Halland och Varberg befinner sig i en stark expansion finns det andra delar av landet där det pågår avfolkning och nedläggning av verksamheter. Att förstå och balansera dessa olikheter är en av Centerpartiets viktigaste uppgifter, menar Bergenblock.

Praktisk jämställdhetspolitik

Christofer Bergenblock har varit aktiv i kommunpolitiken sedan 90-talet och blev invald i kommunfullmäktige i Varberg 2002. Under 2011-18 var han ordförande i för kultur- och fritidsnämnden där han lade ner stort arbete på att göra verksamheten mer jämställd.

- Jämställhet är en av de frågor som jag brinner för och kommer lägga stort fokus på i partistyrelsen. Där finns fortfarande mycket att göra, berättar Bergenblock.

Tagit strid mot främlingsfientlighet

Bergenblock har också under lång tid valt att ta striden mot främlingsfientlighet och högerpopulism i Varberg och Halland. I valet 2019 utsattes han för en förtalskampanj iscensatt av främlingsfientliga krafter i Varberg, en händelse som endast stärkt honom i övertygelsen om att fortsätta stå upp för de humanistiska värdena.

- Det gör mig extra stolt att Centerpartiet hela tiden hållit fast vid sin tydliga linje gentemot högerpopulisternas auktoritära och främlingsfientliga agenda. Den linjen kommer jag naturligtvis fortsätta att arbeta för i min roll som ledamot av partistyrelsen, avslutar Christofer Bergenblock.

Nyhet i Svt

Nyhet i SR p4 Halland