Insektshotell och vildängar föreslås i Halländska kommuner

Så här fint är det största insektshotellet som är placerat i rondellen Borgmästargatan och Storgatan.

Runt om i Halland arbetar Centerpartiet för att öka förutsättningarna för biodling och för vildbin. Distriktet har i år delat ut miljöpris till Hallands biodlardistrikt, i Hylte har Centerpartiet sponsrat bikupor i Unnaryd och i Halmstad har Centerpartiet föreslagit insektshotell i rondellerna och anläggande av vildängar med Kungsbacka kommun som en av förebilderna.

Bin kan bidra till att öka matproduktionen i Halland. Honungen som bina producerar är full av antioxidanter och vitaminer men det är inte honungsproduktionen utan pollineringen som gör biodlingen så viktig. Tre fjärdedelar av allt vi äter har kommit till tack vare binas pollineringsarbete.

Kungsbacka kommun arrangerar varje år fantastiska blomplanteringar i rondellerna. I år har rondellerna förstärkts med några insektshotell, för bin, humlor och fjärilar med mera. Kommunen har byggt både stora och små hotell, för att visa på olika modeller. Dessa är uppsatta för att framförallt visa invånarna vad de själva kan göra för att hjälpa insekterna, som är så viktiga för oss. När säsongen är över kommer de antagligen att flyttas till en permanent plats i Kungsbackaskogen eller andra lämpliga platser.

- Vi i Nämnden för Teknik är otroligt stolta över detta fina arbete som våra tjänstemän på förvaltningen har gjort, säger Anders Eriksson, ordinarie ledamot i Teknik samt ordförande för Centerpartiet Kungsbacka