Landsbygdsutvecklare Karin Erlandsson:

- Våga hitta nya metoder

– Det gäller att nå fler målgrupper, använda sociala medier och inte bara ha medborgardialoger, säger Karin Torstensson som har utvecklat en metod för modern landsbygdsutveckling.

Karin Torstensson har tillsammans med Jennifer Erlandsson blivit rikskändis för Falkenbergs framgångsrika arbete med ”Lev din dröm”. Nu vill ett 50-tal kommuner i landet ta efter metoden. Här delar Karin Torstensson med sig av sina bästa tips för framgångsrik landsbygdsutveckling.

”Vi är bara i början, många söker drömläget.”

- Närvaron är viktig. Man måste vistas mycket på platsen man ska utveckla. Du behöver intryck genom att bo och verka på orten. Alla platser har olika behov och det är viktigt att både tjänstepersoner och politiker känner in platsen, säger Karin Torstensson.

Företagande i fokus

I Falkenberg har man från första start jobbat näringslivsinriktat med sin landsbygdsutveckling. På många andra håll har man fokus på föreningslivet.

- Fler invånare och fler företag skapar tillväxt. Om vi inte blir fler så kommer vi inte att ha råd med service. Boende, vård, skola, omsorg och föreningslivet är viktigt även för entreprenörer. Därför har vi fokus på näringslivet, säger hon.

En ny arbetsmetod

Karin Torstensson påpekar att det är viktigt att våga hitta nya metoder och inte bara ha medborgardialoger.

- Om man öppnar sitt perspektiv och jobbar mer med sociala medier så breddar man och når fler målgrupper. ”Lev din dröm” är en arbetsmetod för att stimulera attraktivitet och inflyttning till orten. För snart ett år sen drog vi igång kalendern med 24 landsbygdsdrömmar, för att stimulera attraktivitet och inflyttning till Falkenbergs inland, berättar Karin Torstensson.

Gensvaret var enormt. De fick loss 45 fastigheter som fått nytt liv och har nu en lista på 130 entreprenörer som vill flytta till regionen. Nästa steg blir Hylte kommun som också ska göra en inventering.

- Det är jättekul, eftersom jag kommer från Hylte. Det finns obebodda fastigheter överallt, tyvärr.

Modern landsbygdsutveckling

Det gäller också att fokusera på det som finns på landsbygden, och inte bara fokusera på det som fanns på 80-talet. Att titta på det som fungerar är viktigare än att titta på det som inte fungerar.

- Trenden nu är att folk vill bo på landet. Många vill ha mer tid till familjen och vill att barnen ska få gå i en skola där alla känner alla. Halland har ett kanonläge, med fantastisk natur och närhet till större städer. Vi är bara i början, många söker drömläget. Och då gäller det att vi vågar se möjligheter och inte ser den lilla skolan enbart som en kostnad.

När det kommer nya invånare så skapar det rörelse, attraktivitet och en positiv anda.

- Vi kallar det modern landsbygdsutveckling. Jag har världens bästa jobbb – att utveckla en levande, växande och modern landsbygd med potential och vilja att bara fortsätta växa! Avslutar Karin Torstensson.

Fakta:

Karins bästa råd

• Närvaro
  • Fokus på näringslivet
  • Titta på det som fungerar istället för att ägna sig åt det som inte fungerar
  • Gör människor delaktiga
  • Använd sociala medier för att nå nya målgrupper

Om Karin Torstensson

Ålder: 30 år

Sysselsättning: Landsbygdsutvecklare på Näringslivsenheten i Falkenbergs kommun

Boendeort: Okome i Falkenbergs kommun

Familj: Sambo och fem hundar