Tomatodlare i Bua får pris inför internationella kvinnodagen

Eva Pehrsson-Karlsson och Calle Wikelund överlämnar diplom till Susanne Andersson som driver tomatodling i Bua.

Centerkvinnorna och Centerpartiet i Halland har inför internationella kvinnodagen 8 mars delat ut tårta och diplom till Susanne Andersson som driver tomatodling i Bua.

Susanne Andersson driver med stor miljömedvetenhet Trollåsens Tomat med hjälp av spillvärme från pappersmassabruket Södra. Överskottsvatten från plantorna återanvänds i ett kretslopp och näringsämnena cirkulerar och används i odlingen. Hon har också minskat användningen av bekämpningsmedel genom att använda nyttoinsekter för att bekämpa besvärliga skadeinsekter i odlingen.

Bara 12 procent kvinnor som VD

I går rapporterade Svt Halland att endast 18 procent är kvinnor i Hallands företagsstyrelser och att bara 12 procent av länets företag har en kvinna som VD.

Fler kvinnor behövs

- Halland behöver fler kvinnor som driver företag, därför fortsätter vi uppmärksamma dessa kvinnor. De är viktiga förebilder, säger Eva Pehrsson-Karlsson som är ordförande för Centerkvinnorna i Halland och som delade ut priset tillsammans med Calle Wikelund, Centerpartiets kretsordförande i Varberg.

Bakgrund till prisutdelningen

Kvinnors företagande har identifierats som en viktig faktor för både jämställdhet och ekonomisk utveckling. Idag beräknas endast 30 procent av de svenska företagen drivas av en kvinna och utvecklingen för fler företagarkvinnor går långsamt framåt visar statistik från Tillväxtverket.

Centerkvinnorna verkar för att främja kvinnors entreprenörskap och för att fler kvinnor ska våga och orka driva företag. Varje år i samband med den internationella kvinnodagen uppmärksammar Centerkvinnorna och Centerpartiet i Halland därför kvinnor som driver lokala företag.