Cirkus i Drängsered får pris för nytänkande

Anna Roos från Centerpartiet i Hylte överlämnar diplom, honung och blommor till Cirkus Olympias direktör Niklas Bengtsson.

När pandemin satte stopp för cirkusverksamheten ställde Cirkus Olympia om och gav under sommaren möjlighet för barnfamiljer att få uppleva hur det är att leva cirkusliv i Drängsered i Hylte kommun. För sitt nytänkande får nu Cirkus Olympia Centerpartiets #landetlever-pris.

- Vi är jätteglada över att bli uppmärksammade och få priset, säger Niklas Bengtsson på Cirkus Olympia.

När barn och familjer hörde av sig om att få komma på besök till cirkusen ställde Olympia upp och ställde om. De öppnade sin famn och sin verksamhet. Familjer har under sommaren kunnat hyra in sig i en cirkusvagn och få uppleva cirkuslivet inifrån.

Niclas Erlandsson som bor i Drängsered och är aktiv i Centerpartiet kan intyga om att familjen Bengtssons kameler, lamor, getter, en alpacka, hästar och hundar lockar många besökande till byn.

I motiveringen till priset står det också att Cirkus Olympia bidrar till öppet landskap genom sina betande djur, exotiska inslag och många skratt bland små och stora.

- Ni inspirerar och bidrar till att landet lever – både på gården i Drängsered och på era turnéer till mindre orter i södra Sverige. Centerpartiet i Hylte är stolta över att ni finns i vår kommun och tacksamma att ni hjälper till att sprida glädje, säger Anna Roos som är Centerpartiets oppositionsråd i Hylte.

Du hittar även filmen från prisutdelningen här på YouTube

Läs om prisutdelningen i Hallandsposten