Möt människorna som bidrar till att landet lever i hela Halland

- lyssna på podden cnackis

I poddradion Cnackis träffar vi människor som gör smarta saker på den halländska landsbygden i Halland. Podden finns där poddar finns, bland annat på Spotify.

Micke Syd Andersson från Gyllene Tider, Eva-Lena på Johnssons Gård, Malin från Tiraholms Fisk, företagaren Maria Lundgren i Fjärås och Elisabeth Johansson på Gastroprenören i Långås är några av dem vi får möta i podden Cnackis som den här säsongen har temat landetlever.

• Hur kan en mammas önskan bidra till byggande av ett seniorboende på landsbygden?
  • Vad kan man göra med en gård om man tänker helt fritt?
  • Kan man bygga ett besöksmål runt fisk i Hallands inland?
  • Hur kan man minska regelkrånglet för småföretagare?
  • Hur utvecklar man ett besöksmål av en lanthandel?
  • Hur bygger man en helt ny by?
  • Går det att vara forskare och bo i Hylte?
  • Det är några av frågorna som får ett svar i poddradion Cnackis första säsong.

Avsnitten som hittills spelats in under första säsongen:

#landetlever 7 Hur blev Micke Syd Andersson, mest känd som trummis i Gyllene Tider, inblandad i byggandet av ett seniorboende i Haverdal utanför Halmstad? Det diskuteras när han tillsammans med Halmstads kommunalråd Jenny Axelsson (C) gästar podden, som vanligt med Lena Språng som värd.

#landetlever 6 Vad kan man egentligen göra med en gård om man tänker helt fritt? I detta avsnitt får vi höra ett fascinerande exempel från Eva-Lena på Johnssons Gård utanför Varberg om deras resa till att vara hyresvärd för företagskluster. Medverkar gör som vanligt Lena Språng och Christofer Bergenblock (C), kommunalråd i Varberg.

#landetlever 5 Kan man bygga ett besöksmål runt fisk i Hallands inland? Svaret är ja! I detta avsnitt träffar Lena Språng och Hyltes oppositionsråd Anna Roos (C) Malin från Tiraholms Fisk. De pratar om förvandlingen Tiraholm genomgått med många svängar över åren då gården utvecklats med fiskeri, gårdsbutik, restaurang, konferens och hotell.

#landetlever 4 Cnackis är tillbaka! I detta avsnitt gör Lena Språng nedslag i Fjärås. I ett växthus fullt av blommande pelargoner pratar hon med Hallands riksdagsledamot Ola Johansson (C) och Maria Lundgren, delägare av Arvidssons i Fjärås, om regelkrångel för företag. Dessutom hoppar Olas riksdagskollega Helena Lindahl (C) in via Teams.

#landetlever 3 Hur kan man utveckla en lanthandel till ett besöksmål? Det pratar vi om med Anneli Andelén, oppositionsråd i Falkenberg, och Elisabeth Johansson som driver Gastroprenören i Långås.

#landetlever 2 Hur bygger man en helt ny by på landsbygden? I detta avsnitt träffar Lena Språng och Fredrik Hansson, Centerpartiets kommunalråd i Kungsbacka, Johan Ivarsson och Ulrika Ahlqvist. De har arbetat under 10 års tid med att tillskapa Skårs lantby med totalt 30 tomter i Gällinge.

#landetlever 1 I första delen av vår serie #landetlever gästas vi av Anna Roos (C), oppositionsråd i Hylte kommun, och Jennie Cederholm Björklund, forskare inom innovationsvetenskap som skrivit en avhandling om att skapa värde för landsbygden och hållbar landsbygdsutveckling.

Du hittar podden där poddar finns, bland annat här:

Podbean

Spotify