Dags för första kritikfestivalen

- Det är viktigt för både kulturutövare och kulturkonsumenter att få ta del av kritik som givits av kunniga personer, säger Maria Bronelius (C), vice ordförande i Region Hallands kultur- och skolnämnd med anledning av kritikfestivalen som genomförs på olika platser i Halland den 14-17 oktober.

Region Halland är först i Sverige med att skriva in kritiken som ett eget område i den regionala kulturplanen. Det uppmärksammas nu med en kritikfestival i Halmstad, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka den 14-17 oktober.

- Det är viktigt för både kulturutövare och kulturkonsumenter att få ta del av kritik som givits av kunniga personer, säger Maria Bronelius (C), vice ordförande i Region Hallands kultur- och skolnämnd.

Kritikfestival Halland består av scensamtal, uppträdanden, livekritik, föreläsningar och workshoppar. I fokus står litteratur, konst, dans, musik och teater. Här finns möjlighet att lyssna, se och prova på.

En rad etablerade kritiker kommer till Halland varav Ulrika Knutsson, som kommer hålla föredrag i Falkenberg, och musikkritikern och journalisten Andres Lokko kanske är de mest välkända. Tillsammans med kritikern Edith Söderström från P2:s Musikrevyn kommer Lokko att i samband med framträdanden på scen, recensera musik av Per Gessle och Tommy Haglund på Halmstads stadsbibliotek, fredagen den 15 oktober kl. 19.30.

Den som vill prova på att skriva kritik själv är välkommen att delta i workshoppar, ledda av erfarna professionella kritiker, om konstkritik (Halmstad), teaterkritik (Varberg) och danskritik (Falkenberg).

Läs mer om programmet för Kritikfestivalen!