Helene Andersson i P4 Hallands Valduell

Ska makten över sjukvården flyttas till Stockholm eller vara kvar i Halland? Det var en av frågorna när Centerpartiet mötte SD i P4 Hallands valduell.

Helene Andersson (C) mötte Stina Isaksson (SD) i valduellen som sändes i P4 Halland. Bland annat kom det att handla om förstatligande av sjukvården och hur man vill jobba med den nära vården.

Centerpartiet vill inte flytta makten över sjukvården till Stockholm, det klargjorde Centerpartiets regionråd Helene Andersson.

- Vården ska vara nära, oavsett var du bor i Halland. Det är viktigt att invånarna kan göra sin röst hörd här i Halland. Vi väljer det som är bäst för Halland och för invånarna, säger Helene Andersson.

På frågan om Centerpartiet vill höja skatten för att klara framtidens utmaningar gav Helene Andersson ett lika tydligt svar.

- Det är inte skattehöjningar som är lösningen på framtidens utmaningar. Vi behöver jobba på ett annat sätt, bland annat med digitalisering, artificiell intelligens, förebyggande arbete och rullande vårdcentraler. Om vi som klarar digitala lösningar kan använda dem så räcker vården även till de som behöver vården mest, säger Helene Andersson.

Lyssna på valduellen!

Läs mer om Centerpartiets politik för nära vård