Lägre kostnad ger fler jobb i Halland

För att tackla Falkenbergs och Hallands arbetslöshet måste fler som står långt ifrån arbetsmarknaden komma i jobb. Martin Ådahl, ekonomisk-politisk talesperson har besökt Falkenbergs restaurangbransch och tillsammans med riksdagskandidat Mari-Louise Wernersson presenterar han här förslag som gör att fler kan ta sig ut ur utanförskap.

- Vi måste göra mer för att minska på arbetslösheten. I Falkenberg är den på 6 procent och Centerpartiet har ett nytt recept. Det handlar om att minska på arbetsgivaravgiften för låga inkomster, säger Mari-Louise Wernersson, toppkandidat till riksdagen (C).

Jobb är nyckeln

– Ett jobb är nyckeln för att fler ska ta sig ut ur utanförskap och in i samhället. Därför måste de som saknar tidigare erfarenhet eller utbildning ges fler möjligheter att komma i arbete, säger Martin Ådahl, ekonomisk-politisk talesperson och vice partiledare (C).

Halverad arbetsgivaravgift

Idag är det för dyrt för företag att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, eftersom Sverige har både höga minimilöner och höga företagsskatter. Centerpartiet vill halvera arbetsgivaravgiften på låga inkomster, det vill säga jobb som ger en månadslön på 22 000 kronor eller mindre.

Det innebär förslaget

En sänkning av arbetsgivaravgiften på låga inkomster upp till 22 000 kronor skulle innebära att det blir upp till 3 500 kronor billigare per månad för exempelvis en restaurang att anställa en person till, men också att det blir upp till 3 500 kronor billigare för en kommun att ta in en extra person till förskolan.