Ny busslinje Falkenberg-Hylte

- En busslinje som ger halverad restid kommer att ge ökade möjligheter och ökad valfrihet, säger Helene Andersson, ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland. Foto: Johanna Nolsa.

I Alliansen i Hallands (Moderaternas, Centerpartiets, Kristdemokraternas och Liberalernas) kommande förslag till Mål och Budget 2024-2026 avsätts medel för en busslinje mellan Hylte och Falkenberg, som ett sätt att gemensamt med kommunerna skapa ökade möjligheter för pendling till studier och arbete.

Nu har en motion bifallits i Region Hallands tillväxtutskott om utbyggnad av en busslinje mellan Hylte och Falkenberg, längs väg 150. Detta skapar förutsättningar för ökad studie- och arbetspendling, men också tillgänglighet till samhällsservice som ökar attraktionskraften för orter i mellersta Halland. Det finns sedan tidigare ett intresse hos kommunerna och i det förslag som Hallandsalliansen planerar att lägga fram finansieras busslinjen gemensamt mellan Hylte, Falkenberg och Region Halland.

Halverad restid

− I Varberg finns redan ett campus och Falkenberg är i startgroparna för att bygga. Samtidigt finns goda möjligheter till gymnasiestudier i Falkenberg, som i dag inte är enkelt tillgängliga för ungdomar i Hylte kommun. En busslinje som ger halverad restid kommer att ge ökade möjligheter och ökad valfrihet, säger Helene Andersson, ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland.

Kollektivtrafiken är ett viktigt verktyg i arbetet för grön omställning. Kollektivtrafiken är också en viktig del i att knyta samman Halland och skapa goda livsmiljöer som ger möjlighet för människor att mötas, handla, arbeta och studera på jämlika villkor – oavsett var du bor.

− Vi vill att fler ska resa kollektivt och vi vill att hallänningarna ska ha goda möjligheter och ett brett val inom såväl studier som yrkesbana. Här se vi en outnyttjad möjlighet som med relativt små medel kan skapa stor nytta, säger Helene Andersson.

Ny Busslinje Hylte-Falkenberg

Satsningen i Hallandsalliansens förslag till Mål och Budget innebär en delfinansiering av en busslinje mellan Hylte och Falkenberg. Kostnaden beräknas vara 4,5 miljoner kronor per trafikår beräknat på åtta turer per vardag och riktning, två bussar. I förslaget delas kostnaden mellan Region Halland, Falkenberg och Hylte kommun