Lena Språng ny etta på kommunlistan

Lena Språng, Karl Gustav, valdes på måndagskvällen (22/11) till nytt förstanamn på centerpartiets lista till kommunfullmäktige i Varberg. Tvåa på listan blev Christian Persson, Tvååker, och trea blev Eva Pehrsson-Karlsson, Väröbacka.

Lena Språng är idag ordförande i Kultur- och fritidsnämnden, ledamot av kommunstyrelsen och ledamot av kommunfullmäktige. Hon är bosatt i Karl Gustav och har varit aktiv i kommunpolitiken sedan valet 2014. Vid sidan av sina nuvarande uppdrag arbetar hon idag som strateg för Centerpartiet i Halland.

- Jag är tacksam och hedrad över förtroendet att stå på förstaplatsen. Centerpartiet har ett mycket starkt lag med både erfarna politiker och nya engagerade, säger Lena Språng apropå placeringen.

Christian Persson, Tvååker, är idag ordförande i Byggnadsnämnden, ledamot av kommunfullmäktige och ersättare i kommunstyrelsen. Eva Pehrsson-Karlsson, Väröbacka, är idag ordförande i Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden och ledamot av kommunfullmäktige.

Centerpartiet i Halland beslutade för en dryg vecka sedan (13/11) om riksdagslistan inför valet och centerpartiets kommunalråd i Varberg, Christofer Bergenblock, blev då vald att toppa den listan. Därmed så tackade han nej till en mer framskjuten position på kommunlistan, men står med på sjunde plats.

De tio första namnen på listan är följande:

1. Lena Språng, Karl Gustav, 56 år, strateg
  2. Christian Persson, Tvååker, 47 år, egenföretagare