Här är Centerpartiets ledamöter i regionfullmäktige

Nu har Länsstyrelsen räknat klart alla röster och mandat till regionfullmäktige i Halland. 8,86 procent av de röstande, vilket motsvarar 19 302 personer, har röstat på Centerpartiet i regionvalet. Det innebär att Centerpartiet får 7 av 71 mandat i regionfullmäktige.

Centerpartiets kandidater representerar alla halländska kommuner. Bland de ordinarie ledamöterna är 4 personer kvinnor och 3 personer män. Helene Andersson blev den 3:e mest kryssade kandidaten av alla 71 regionfullmäktigeledamöter. Hon fick 1063 kryss. Den i Centerpartiet som fick näst flest kryss var Christian Lidén med 686 kryss och därefter Anna Roos med 292 kryss.

Spärren för att kryssa sig in i regionfullmäktige genom personligt röstetal ligger på 5 procent av partiets röster. Den enda av Centerpartiets kandidater som klarade detta är därmed listettan Helene Andersson.

Jämfört med förra valet har Centerpartiet minskat med 1 mandat. Här är Centerpartiets nya ordinarie ledamöter och ersättare i Hallands regionfullmäktige:

Ordinarie ledamöter
Helene Andersson, Tvååker i Varberg
Christian Lidén, Halmstad
Anna Roos, Hylte
Peter Lundin, Kungsbacka
Erling Cronqvist, Laholm
Agneta Åkerberg, Falkenberg
Jenny Håkansson, Halmstad

Ersättare
1 Helén Andersson, Grimmared i Varberg
2 Maria Bronelius, Halmstad
3 Niclas Erlandsson, Hylte
4 Maria Larsson, Falkenberg
5 Kerstin Ekman Hake, Kungsbacka
6 Harald Lagerstedt, Varberg
7 Monica Hansson, Falkenberg

Just nu pågår förhandlingar mellan de politiska partierna om hur regionens styre ska se ut. Val till nämnder och styrelser görs senare.