Internationellt
  • / Nyheter
  • / ALDE-partiet presenterar sin EP-valskampanj

ALDE-partiet presenterar sin EP-valskampanj

EP-valet närmar sig med stormsteg och Centerpartiets europeiska samarbetsorganisation ALDE-partiet har presenterat sin valkampanj och sina kandidater för EU:s toppjobb.

Europaparlamentsvalet närmar sig. Den 23-26 maj kommer väljare runtom EU att gå till valurnorna för att bestämma riktning för unionens framtid.

Detta ett kritiskt ögonblick, då Europaprojektet står inför ett ideologiskt vägval. Överallt i Europa vinner anti-liberala och populistiska krafter mark, krafter som vill försvaga de friheter, rättigheter och liberala värderingar som utgör grunden för det europeiska samarbetet. Krafter som vill splittra, snarare än att föra samman.

Med denna bakgrund går de som tror på liberala värderingar och på ett enat Europa till ett avgörande val. Alliansen liberaler och demokrater för Europa (ALDE-partiet), det paneuropeiska liberala partiet, vill genom valkampanjen stärka det liberala narrativet och tron på möjligheternas Europa, och ett EU som förbättrar tillvaron för alla dess medborgare. Under kampanjen samarbetar ALDE-partiet även med sina medlemspartier på nationell nivå för att stärka kampanjen nära väljarna.

Den 21 mars nominerade ALDE-partiet sina toppkandidater för Europaparlamentsvalet – Team Europe – sju personer med olika bakgrund, kön och ålder, och som förs samman av en liberal vision för EU. Dessa omfattar:

• Nicola Beer, Tyskland: Generalsekreterare och toppkandidat för FDP i Europaparlamentsvalet
  • Emma Bonino, Italien: Senator för Rom samt grundande ledare för Più Europa
  • Violeta Bulc, Slovenien: EU-kommissionär med ansvar för transportfrågor
  • Katalin Cseh, Ungern: Läkare och toppkandidat för Momentum i Europaparlamentvalet
  • Luis Garicano, Spanien: Professor i ekonomi och strategi, toppkandidat för Ciudadanos i Europaparlamentsvalet
  • Guy Verhofstadt, Belgien: Ledare för ALDE-gruppen i Europaparlamentet samt toppkandidat för OpenVLD i Europaparlamentsvalet
  • Margrethe Vestager, Danmark: EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor

Fram till valet är kampanjen i full gång, och varje insats spelar roll:

På kampanjhemsidan samlas all senaste information om kampanjen – missa inte att registrera dig för våra kampanjnyhetsbrev!

Mer information om Team Europe finns här.

Alla kampanjevenemang samlas här – välkommen att följa eller delta i kampanjdebatterna!

Delta i kampanjen! Här finner du olika sätt du kan hjälpa stärka det liberala budskapet inför valet.

ALDE-partiets valprogram för 2019 stakar ut partiets liberala vision för Europa (finns även på svenska).