Valrörelsen är igång för Fredrick Federley

Vi ska inte ta ut segern i förskott men att döma av de senaste mätningarna ser Centerpartiet ut att fördubbla sitt antal mandat i Europaparlamentet. Valrörelsen är igång och nu gäller det att vi samlar kraft och ger allt vi har.

Valrörelsen har tagit fart men även fast jag flänger land och rike runt, och besöker bland annat 12 av 21 distriktsstämmor, så kvarstår fortfarande en session i Strasbourg för den här mandatperioden innan valet får alla parlamentarikers fulla fokus. Under mars månad var vi till Strasbourg inte en utan två gånger och dessa turer präglades av intensiva och långa voteringar, där det som florerat mest i media är förbudet mot engångsartiklar i plast, omställningen till sommar- och vintertid och copyright-direktivet, där det senare till min förargelse inte gick vår väg med mycket liten marginal.

I övrigt lägger Brexit en skugga av distraktion och osäkerhet över vad som hade kunnat vara en valrörelse där vi i högre grad talar om vilket EU vi vill se i framtiden gällande riktning i politiken snarare än antal medlemsländer. För den liberala och hoppfulla ideologin måste få fäste för att vi ska kunna möta den aggressiva och nationalistiska populismen.

Jag är ärad över att få stå högst upp på Centerpartiets lista och jag känner mig redo att fortsätta mitt arbete i parlamentet. Det kan vara ett slitsamt jobb men energin fylls på igen när det märks att man gör skillnad – och skillnad har vi gjort. Snart kommer det lanseras ett bokslut där det blir svart på vitt vad jag varit delaktig i under de senaste fem åren, en text jag hoppas kommer få er att känna er nöjda med mitt arbete samt kunna hänvisa till när folk ifrågasätter vad man egentligen kan få gjort nere på kontinenten och varför man ska rösta i EU-valet. Och tänk då vad vi skulle kunna åstadkomma om vi blir fler Centerpartister i Europaparlamentet!

Som vanligt är ni medlemmar mer än välkomna att skriva till oss om ni har några funderingar om arbetet i Bryssel.

Jag ser fram emot att träffa er runtom i vårt avlånga land. Framåt tillsammans!

Fredrick Federley, Europaparlamentariker (C)