Vykort från Sydafrika: Democratic Alliance möter informationsbehovet

Rädslan av inte veta vilka restriktioner den sydafrikanska regeringen har infört för att minska smittspridningen av Covid-19 har resulterat i en stoppad försäljning av nödvändiga produkter, en ökad svält och en ökad brottslighet i hela landet. Det liberala oppositionspartiet Democratic Alliance har tagit ett kliv framåt för att möta informationsbehovet, skriver Hampus Rydahl Centerpartiets utsände praktikant i Sydafrika.

Sverige och Sydafrika har valt att hantera smittspridningen av Covid-19 på olika sätt. I Stockholm håller uteserveringar öppet samtidigt som Kapstaden ser ut som en spökstad. Sydafrika är inne på sin femte och sista vecka av total lockdown. Från och med första maj ska landet gradvis övergå till ett level-system, där olika områden blir tilldelade en restriktionsnivå från 1 till 5, beroende på antal smittade i den regionen. Under de senaste veckorna har det största problemet för den sydafrikanska befolkningen varit brist på kommunikation från regeringen. I Sverige kan vem som helst följa utvecklingen genom att lyssna på dagliga rapporter kl 14:00 från Folkhälsomyndigheten med Anders Tegnell i spetsen, MSB och Socialstyrelsen. Här i Sydafrika är det svårt att veta var man ska vända sig, eller till och med veta om den informationen som regeringen gått ut med gäller.

Konsekvenser av bristfällig informationsspridning

Ett exempel som illustrerar problematiken av bristfällig informationsspridning är tiden före nedstängningen. Det sades då att det gick bra att få motionera utomhus och rasta sin hund, något som visade sig vara fel när många hundägare och joggare fick böter för just detta under första dagen av lockdown. Ett annat exempel är när regeringen beslutade att enbart “nödvändiga” varor ska få säljas under nedstängningen specificerades inte vilka varor som var nödvändiga och inte. Detta ledde till att vissa butiker vid nedstängningens start, i rädsla att göra fel och bli bötfällda, till en början stoppade försäljning av bland annat kondomer. I ett land där över 20% av befolkningen mellan 15 och 49 års ålder har HIV, kan kondomer tänkas vara nödvändiga produkter.

DA möter informationsbehovet

I frånvaro av allmän information har Democratic Alliance (DA) tagit ett kliv in för att fylla detta behov. DA är landets officiella oppositionsparti och även systerparti till Centerpartiet, vilket är anledningen till att jag är här.

Två gånger i veckan kan allmänheten följa en livestream på DAs Facebook eller Twitter för att få de senaste uppdateringarna på restriktioner och hälsoråd, som utan kontakter i statsapparaten kan vara näst intill omöjliga att hitta. Folk kan ställa frågor i realtid eller lyssna på när partiledare John Steenhuisen dementerar felaktig information som spridits på sociala medier. DA har även startat ett journummer för de som känner att de blivit felaktigt behandlade av polis, något som det fanns stor efterfrågan på efter att många fått böter på vägen till matbutiken, trots att det är tillåtet att gå ut för att handla. Utöver detta blir rapporter om utbredd svält, ökad brottslighet och upplopp i kåkstäderna allt mer vanligt på nyheterna. Frågan är: När har Sydafrika nått sin bristningsgräns och hur ser framtiden ut?