Protesterna i Belarus - What's next?

Bild

I Belarus fortsätter demonstranterna oavbrutet sin kamp för frihet efter det riggade valet den 9 augusti i år, men Lukasjenko, ofta kallad Europas sista diktator, håller sig desperat kvar vid makten. Frågan är inte bara vad som kommer hända nästa vecka eller nästa månad utan också vilka långtgående konsekvenser det kan få. Förutom de överträdelser, övervåld och övergrepp som regimen utsätter befolkningen för nu, kommer Lukasjenkos agerande drabba Belarusierna lång tid framöver.

Vad finns det då för tänkbara scenarier för framtiden?

Vi har varit i kontakt med Our House, en civilsamhällesorganisation som tillhör den belarusiska oppositionen. De övervakar och dokumenterar bland annat regimens våldsamma försök att tysta oppositionen och kämpar för ett demokratiskt Belarus. Förutom sitt arbete innanför Belarus gränser jobbar de utåt med att sprida information om situationen, skapa opinion och söka stöd internationellt.

Our House har beskrivit tänkbara konsekvenser utifrån tre scenarion beroende på om, och när, Lukasjenko avgår. Vad kommer att hända i Belarus och hur kommer det att påverka resten av Europa?

Mardrömsscenariot: Belarus faller samman som stat

Det finns en risk att Lukasjenko lyckas hålla sig kvar vid makten och det i sig är en mardrömssituation. Det finns dock komponenter som gör läget än mer kritiskt.

Regimen har tappat kontroll över delar av millitären vilket visserligen betyder en försvagning av makten men ingen vet vilka, om någon, av de olika militära grupperna kommer att vara lojala mot regimen på längre sikt. Det skapar stor osäkerhet.

Den ekonomiska krisen som kommer i svallvågorna av strejk, massprotester och coronapandemin beräknas bli förödande. Det i kombination med förtrycket befolkningen utsätts för kommer innebära att många av invånarna kommer fly landet och söka skydd i andra delar av Europa.

Risken är att det kaosartade läget leder till ett ryskt ingripande där de helt eller delvis annekterar Belarus och indirekt tar över styret. Sammanfattningsvis skulle detta leda till att Belarus fallerar som stat. Our House menar också att det finns en möjlighet att Lukasjenko avgår, men istället ersätts av en president som är prorysk och som håller kvar det diktatoriska ledarskapet.

Drömscenariot: EU-medlemsskap och starka band till väst

Our House vill se en regering som är vald av folket, där medborgerliga rättigheter är en självklarhet. En möjlighet är att Belarus väljer en pro-europeisk president och därmed knyter starka band till väst; för att i slutändan bli medlem i både Nato och EU. Detta är ett scenario många tycks sträva efter. Scenariot förutsätter bland annat att EU stöttar Belarus i återuppbyggnaden av landet.

Ett neutralt scenario

Ett scenario Our House inte ser som ultimat men klart bättre än det förstnämnda skulle innebära att Lukasjenko och hans regim byts ut mot en president som är positiv till EU och gör de nödvändiga demokratiska reformerna. Om Ryssland ska acceptera valet av ny president innebär det dock att presidenten inte positionerar sig mot Ryssland vilket utesluter Tikhanovskaya och hennes anhängare. Det innebär också att EU-medlemsskap inte skulle vara möjligt utan att landet hamnar mitemellan EU och Ryssland.

Bli medlem i Centerpartiet