Estlands nya regering är historisk på flera sätt

Nu när vi lämnar ett minst sagt tumultartat år bakom oss, har vi förhoppningsvis ett ljusare år att se framemot, inte minst på grund av den omfattande vaccineringen som påbörjats runt om i världen. Redan nu har vi andra stora, och goda, nyheter. Efter en korruptionsskandal som ledde till att Estlands regering avgick i början av januari, påbörjade partiledaren för Centerpartiets systerparti Reformpartiet, Kaja Kallas, ett försök att bilda en ny regering. Nu är förhandlingarna avslutade och det står klart att Estland har fått sin första kvinnliga premiärminister.

Reformpartiet blev det största partiet i det senaste parlamentsvalet 2019 men berövades regeringsmakten då det estniska Centerpartiet formade en brokig koalition med det konservativa partiet Isamaa och det högernationalistiska partiet Ekre. Under de två år som har gått sedan parlamentsvalet har regeringen drabbats av flera kriser och politiska skandaler, tills den sista spiken i kistan sattes i början av januari då en korruptionsskandal uppdagades. Regeringen avgick och Reformpartiet kunde påbörja arbetet med att försöka bilda en ny regering med Kaja Kallas i spetsen. Den 23 januari var ramverket för det nya regeringsunderlaget färdigställt.

De partier som ingår i den nya regeringen är Reformpartiet och Centerpartiet, som även det är ett systerparti till oss. Kaja Kallas är den första kvinnliga premiärministern i Estland, och landet är även historiskt som det enda landet i världen som nu har två kvinnliga stats- och regeringschefer, då presidentposten innehas av Kersti Kaljulaid. Av totalt femton ministrar kommer sju av dem framöver vara kvinnor, vilket även det slår tidigare rekord i Estland. Med två liberala partier i den estniska regeringen hoppas vi på en positiv utveckling i landet där de liberala grundvärderingarna kommer upprätthållas och prägla landets framtida politik.

Vi har fått chansen att intervjua den internationella sekreteraren inom Reformpartiet, Airis Meier, för att ställa några frågor om partiets tankar kring att få leda Estland in i framtiden. Intervjun genomfördes på engelska.

What is at the top of your political agenda now when you have taken power, and which policy areas are the most important ones for you to create political change in during the upcoming years?
The first major challenge for the new government will be dealing with the coronavirus pandemic and not just the health crisis but the economic side of it as well. In the long run, we want to build a sustainable nation that would benefit everybody. We have set very clear goals for climate policy and have agreed to develop plans to stop the production of oil shale power in the country by 2035 and achieve carbon neutrality by 2050.

Will the cooperation within ALDE change as a result of you forming a government, and if so, in what way?
Our collaboration with ALDE has always been superb. Now that we are in government, it is crucial that we stay in touch even more than before. In these uncertain times, its vital that we work together on the European level.

With the new government you will make history in several aspects when it comes to female representation. How important do you think that is from a symbolic perspective for the young women in the country?
The thing is, it is not all about their gender, they are just really competent people. That being said, I believe it is important to have smart and capable women in representation who can be role models for so many young people.

What are your aspirations and hopes for what Estonia will look like in six years' time, given that you continue to lead the country after the next election?
I want Estonia to be sustainable, competitive, secure, innovative and prosperous. I see a country, that values democracy and its people. My hope is that by that time we have overcome the coronavirus pandemic, our economy is growing, and Estonia is moving toward a greener and more sustainable future.

Vi är säkra på att den nya regeringen med premiärminister Kaja Kallas kommer möta de utmaningar som kommer i deras väg på ett föredömligt sätt och bidra till ett mer öppet och liberalt Estland. Vi önskar dem stort lycka till!