Panelsamtal om Kinas närvaro i subsahariska Afrika

Under de senaste decennierna har Kina arbetat intensivt med att bygga upp relationer med stater i subsahariska Afrika, både inom politik och näringsliv. Idag har Kina infiltrerat många delar av subsahariska Afrika och är regionens enskilt största långivare och handelspartner. Till skillnad från vissa andra stater och organisationer erbjuder Kina generösa låneavtal till de subsahariska staterna och ställer inga höga krav på anti-korruption eller respekt för rättsstatens principer. Detta väcker funderingen om, och hur, Kinas närvaro i subsahariska Afrika påverkar demokratiutvecklingen i regionen?

Centerpartiets internationella kansli bjuder härmed in till ett seminarium som utforskar detta tema torsdagen den 29 april kl. 12.00-13.15. Det kommer att vara en panel som diskuterar vilka slags diplomatiska medel Kina använder sig av för att öka sitt inflytande i de subsahariska staterna, i jämförelse med vissa västerländska stater och organisationer, och hur det påverkar demokratiseringen i regionen. Seminariet avslutas med att diskutera vilka insatser vi som liberala aktörer kan ta till för att gynna klimatet för demokratiutveckling och bidra till att subsahariska Afrika minskar sitt beroende av Kina. Panelen kommer att bestå av representanter från Centerpartiet, National Democratic Institute och det sydafrikanska oppositionspartiet Democratic Alliance. Diskussionen kommer att modereras av Kerstin Lundgren som är tredje vice talman i riksdagen och Centerpartiets utrikespolitiska talesperson.

Panelister

• Magnus Ek, riksdagsledamot, ledamot i utrikesutskottet och Centerpartiets miljöpolitiske talesperson.
  • Dickson Omondi, National Democratic Institutes Regional Director för syd- och öst-Afrika.
  • Darren Bergman, Democratic Alliances skuggminister för internationella relationer och samarbete och ledamot i det sydafrikanska parlamentet

Seminariet kommer att sändas live via Facebook och Zoom. Mer information finner du i ett Facebook-evenemang som du når genom att klicka här. Om du vill titta på seminariet via Zoom behöver du föranmäla dig på denna länk.

Detta spännande samtal vill du verkligen inte missa!