Kampen om aborträtten i Polen är långt ifrån över

Den 27 januari i år trädde ett beslut om att strama åt polska kvinnors aborträttigheter i kraft. Idag får aborter endast genomföras vid våldtäkt eller om kvinnans liv är i fara. Den nya regleringen har mött stor kritik från oppositionen och civilsamhället i landet. Beslutet kom efter en flera år lång konflikt i frågan, och är den första förändringen i Polens abortlagstiftning sedan år 1993. Flera månader efter verkställandet är motsättningarna fortfarande stora och fler demonstrationer kan väntas när pandemin avtar.

Polens politiska klimat har i flera år präglats av en kamp mellan kvinnorättskämpar och konservativa röster. Landets regering som leds av partiet Lag och rättvisa har länge velat begränsa aborträtten, medan stora delar av civilsamhället har velat utöka den. Sedan år 1993 har Polen haft en av de mest restriktiva abortlagstiftningarna i Europa, där det endast varit lagligt att genomföra abort vid våldtäkt, allvarliga fosterskador eller om kvinnans liv är i fara. I slutet av oktober 2020 gjorde Polens konstitutionsdomstol ett utlåtande om att abort vid allvarliga fosterskador strider mot konstitutionen, och därför bör bli illegalt. Av de 1 110 lagliga aborter som genomfördes i landet år 2019 var det endast ca 3% som hade sin bakgrund i våldtäkt eller fara för kvinnans liv, enligt det polska hälsoministeriet. Det innebar att aborträtten skulle bli nästintill obefintlig om abort vid allvarliga fosterskador brottsförklarades.

Till följd av konstitutionsdomstolens yttrande vallfärdade folk ut på gatorna för att demonstrera mot detta. Det är däremot långt ifrån första gången demonstrationer för aborträtten äger rum i Polen. I oktober 2016 lyckades civilsamhället stoppa ett förslag om inskränkning av aborträtten efter omfattande protester. Förespråkare för aborträttigheter menar att ett abortförbud inte kommer leda till en betydande minskning av aborter. Enligt Guttmacher Institute genomförs 40 aborter per 1 000 kvinnor i länder med fri aborträtt, medan det i länder där abort endast är lagligt vid fara för kvinnans liv genomförs 36 aborter per 1 000 kvinnor. Varje år dör det ca 47 000 kvinnor av osäkra och illegala aborter, enligt WHO, vilket organisationen menar skulle kunna förhindras om det legaliserades.

Onsdagen den 28 oktober 2020 samlades över 400 000 människor i 400 olika städer i Polen för att protestera mot den annalkande abortåtstramningen. Två dagar senare demonstrerade runt 100 000 människor i Warszawa. Utöver dessa massiva protester har den polska abortfrågan tagits upp till högre politisk nivå. Som Centerpartiets Europaparlamentariker Abir Al-Sahlani har skrivit om i en tidigare artikel tog det parti som Centerpartiet tillhör i Europaparlamentet, Renew Europe, ett initiativ till att skapa en motion till en resolution som fördömer en ytterligare inskränkning av aborträtten i Polen. Motionen röstades igenom med stor majoritet i Europaparlamentet. Renew Europe lämnade även över, med hjälp av parlamentarikern Monika Rosa från Centerpartiets systerparti Nowoczesna i Polen, ett öppet brev på detta tema till det polska parlamentet med ca 2 000 underskrifter. I november beslutade regeringen att skjuta upp beslutet om att verkställa de utökade abortrestriktionerna, men sent på onsdagen den 27 januari 2021 annonserade regeringen plötsligt att de nya reglerna nu har trätt i kraft. I flera veckor efter verkställandet hölls det dagliga demonstrationer runt om i landet, och även om det inte sker lika frekvent idag på grund av covid 19-pandemin ser kampen för att luckra upp abortlagstiftningen ut att vara långt ifrån slut.

Vi har varit i kontakt med Nowoczesna, som förutom att vara ett systerparti till Centerpartiet även är en del av den liberala oppositionen i Polen. Vi frågade deras internationella sekreterare Milosz Hodun om hur partiet ser på den rådande situationen i landet.

What is the situation in Poland today? How is the political atmosphere?
- For all of us who believe in human rights the situation has not changed at all. It is still terrible. Basic women’s rights in Poland have been violated and we must keep on fighting for a change.

The general atmosphere is different than in October, when the Constitutional Court’s verdict was announced. Third wave of the Covid-19 pandemic was though - Poland recorded the highest number of Covid-related deaths in Europe - and stopped street protests. Public opinion has been preoccupied with the government’s incompetence to protect lives and this has dominated public discourse. But I am sure we will see mass demonstrations in favor of women’s rights soon again.

Did you have hopes that the decision to adopt stricter abortion legislation, following the approval of the Constitutional Court, would not gain legal force at all, after its enforcement was postponed in November?
- I definitely hoped for some reflection, for a wake-up call within the ruling camp. But, to be honest, in legal terms, the situation was very complicated. The abortion ban wasn’t introduced with an legislative act that could be reversed easily, but instead with a top court’s verdict. And there are only two ways to reverse such a verdict: by a new verdict by the same court (impossible as it would make the court look ridiculous) or by a constitutional amendment (also impossible, as there is no majority for that).

PiS (den polska förkortningen för Lag och rättvisa, reds. anm.) does not want to de-escalate the situation. Contrarily, PiS provokes and laughs in the face of Polish women. For example, it has elected the MP who was behind the motion to the Constitutional Court to further restrict the Polish abortion law to become a new Ombudsman (he still needs to be approved by the Senate and hopefully he will not). Also, PiS promoted the leader of the ultra-conservative organization that fights actively against women’s rights to the Supreme Court and recently he was suggested to become a Polish judge in the European Court of Human Rights.

In what way does this decision affect the overall fight for women's right in Poland?
- The abortion ban is only a symbol, an incredibly cruel symbol. In general, PiS does not tolerate women’s rights. PiS does not understand women. PiS politicians want to force Polish women to live lives the way PiS and the church planned and approved. With no exceptions. They are obsessed with control over women, and especially over female bodies. Before banning abortion they limited access to emergency contraception and replaced the IVF programme with a catholic pseudo-replacement (obviously ineffective). They cut funds for a helpline for victims of domestic violence. They publicly attack feminist NGOs…

What is the next step for Nowoczesna in this question?
- Nowoczesna keeps on fighting for women’s rights. We are everywhere where we can help. We were with women on streets on Polish cities. Nowoczesna MPs were using their immunity to protect demonstrating women from the brutality of police officers. But they also fight for women rights in the parliament.

We know that the best thing we can do for Polish women is to finish this government. No change is possible with right wing populists’ majority in the parliament. This is why we are working hard to be able to create a new majority with other democratic forces in the Sejm (lower chamber) and Senate after next election. And in such new democratic government Nowoczesna will be the only liberal force, responsible for protecting women’s rights and women’s freedom, representing liberal values.

EU has criticized Poland and even created a resolution to support those who advocate abortion rights. What kinds of action does Nowoczesna want the EU to do further in this matter?
- Only Poles can change this illiberal government. Nobody can do it for us. But the EU must protect European laws and European values. Today European laws and values are violated in Poland. Basic human rights are not respected. Rule of law is not observed any longer, the Constitution is ignored, freedom of media is limited, political corruption is omnipresent… All this is destroying fundaments that the EU was built upon and the EU institutions must react, must punish all violations. If Polish democracy is rotten it will infect European democracy as such.

Unfortunately, recently we can observe a new dangerous phenomenon, a new wave of Euro-skepticism. This wave is a very specific one, it does not involve citizens with the most extreme views, left or right, but those who not long time ago were the most Euro-enthusiastic. Polish people who used to believe the most in the Integration process and trust the most the institutions, don’t see any longer the EU as an active defender of fundamental values. Contrarily, the think that the EU compromises democracy and the rule of law in Poland for some economic benefits. In other words, many Poles wanted the EU to protect Poland from PiS authoritarian reforms and they became deeply disappointed.