Vad händer egentligen i Europa just nu?

I en ständigt förändrande värld med nyhetscykler som avlöser varandra kan det vara svårt att hänga med i vad som egentligen händer runt omkring en. Nedan kommer en uppdatering om 4 aktuella politiska händelser i Europa just nu.

Val i Europa:

Septembermånad är fullspäckad med val runt om i Europa där Norge går först ut den 13 september och följs sedan av Ryssland, Island och avslutar sedan månaden med det mest omtalade valet: Tyskland den 26 september.

Det tyska valet har präglats av en hård kamp mellan de Tyska Socialdemokratiska (SDP), den kristdemokratiska alliansen (CDU/CSU) och De Gröna. I nya mätningar från Forsa går SDP om CDU/CSU i opinionsmätningarna för första gången sedan 2013. Valet är dock fortfarande mycket tätt där det i toppen endast skiljer några få procent och bakom det ligger det hungriga partiet De Gröna som i tidigare mätningar har gått om båda partierna. Valexperter runt om i Europa är tveksamma inför att göra en valprognos, ett bevis på att valet fortfarande inte har en tydlig favorit.

Ryssland fortsätter att begränsa fria och demokratiska val:

Utöver att stävja demokratin genom att attackera oppositionen, bland annat genom nervgiftsattacker, har nu Ryssland stämplat den oberoende valövervakaren Golos som en utländsk agent. 2011 rapporterade Golos om utbrett bedrägeri i Ryssland under det parlamentariska valet. Detta utspel från Ryssland kommer samtidigt som Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSCE) annonserar att man inte kommer skicka valövervakare till Ryssland i september. Ryssland har effektivt förhindrat all typ av övervakning, inhemskt och internationell, över deras valprocesser.

Britterna frågar sig vad en journalist faktiskt är:

I ett försök att reglera ”Big Tech” såsom Twitter och Facebook för att minska nivån av skadligt innehåll online har det brittiska parlamentet lagt fram ett lagförslag: Online safety bill. Regleringen ska ske genom the Office of Communication (OFCOM), vilket är britternas kommunikations regulator (inom all typ av media). Detta ledde till kritik då det skulle kunna inskränka på yttrandefriheterna. Oliver Dowden, Storbrittaniens ”Digital secretary”, lovade då att journalister och demokratiskt viktigt innehåll skulle vara särskilt skyddat. Frågan ställdes då vad en journalist faktiskt är? Hittills har inte britterna kunnat svara på det.

En ny utmanare, Michel Barnier:

Emmanuel Macron kommer nästa år att möta en ny utmanare i presidentvalet. Michael Barnier, tidigare EU:s Brexitförhandlare, har nu valt att ställa upp i 2022 års presidentval i Frankrike där han kommer att försöka vinna nomineringen hos det republikanska partiet. Ännu kvarstår det att se vem som kommer att vara Macrons största utmanare.