5 viktigaste frågorna för Jämtland Härjedalen - Om Hanna Wagenius får välja

Hanna Wagenius är uppväxt i Härliga Härjedalen, närmare bestämt i Bruksvallarna. Det politiska engagemanget har funnits med sen barnsben och i höstens val är Hanna Centerpartiets första namn på riksdagslistan från länet. Vi passade på att fråga Hanna vilka frågor hon tycker är viktigast för Jämtland Härjedalen inför höstens val.

Infrastruktur. Det måste bli ordning på vägar, bredband och järnväg. Vi behöver helt enkelt mer pengar till länets infrastruktur.

Äganderätten. Vi behöver stärka markägarnas rätt att bruka sin skog och att kunna förädla det man äger i många kommande generationer. Det kan handla om allt från avverkning till turistiska ändamål mm.

Klimatet. Vi behöver ta klimatförändringarna på allvar. Om kommande generationer ska kunna njuta av våra vita vintrar i Jämtland Härjedalen så som vi gör då måste vi agera. Vi behöver få stopp på klimatförändringarna så att vintrarna förblir vita.

Kompetensförsörjning. Vi har en negativ arbetslöshet. Det finns fler lediga jobb i vårt län än det finns arbetssökande.Vi behöver få fler invånare som kan ta jobben och bidra till vårt näringsliv.

Minskat regelkrångel för företagare. Vi behöver hugga vitt och brett för att minska regelbördan för regionens småföretagare. Småföretagen är en viktig tillväxtmotor för vårt län och Sveriges ekonomi, vi behöver ge dem rätt förutsättningar att lyckas.

Tycker du också att frågorna är viktiga? Då tycker vi att du ska rösta på Centerpartiet den 11 september.