Ska vi ha vatten i sommar?

Vi riskerar att få vattenbrist på Höglandet i sommar. Centerpartiets politik är en del av lösningen. Detta skrev några av Centerpartiets ordföranden och ledamöter i kommunerna på Höglandet den 9 juni i SmålandsTidningen. Här är en repris på insändaren.

Ska vi ha vatten i sommar?

Det har varit torrt på småländska höglandet under majmånad. Vattennivåer är redan nu ovanligt låga i flera sjöar och vattendrag runt omkring oss. Grundvattennivåer är lägre än någonsin. Flera hushåll på landsbygden med egna färskvattenbrunnar har varit utan vatten i somras. Det har inte funnits några vårflöden i år och nu går en kommun efter den andra ut och uppmanar befolkningen att vara omtänksam och spara vatten.
Mitt i allt detta lämnar landet med världens största utsläpp av växthusgaser klimatavtalet från Paris.
Visst, torrare och blötare år har det funnits i historien men att Vättern, en av Europas största sjöar och dricksvattentäkt, ligger under den normala vattennivån borde få oss alla att tänka efter. Att flera brunnar som aldrig varit torra förr har sinat borde få folk att förstå allvaret i frågan. Det krävs mycket regn för att kompensera för det som uteblivit.

Men detta är inget som vi själva kan lösa. Därför behöver vi internationella samarbeten för att lösa ett internationellt problem. Alla behöver vi dra vårt strå till stacken, och om några lämnar samarbetet så är det en till anledning att jobba ännu hårdare:
- Sverige måste bli fritt från nettoutsläpp av växthusgaser
- Sverige behöver en transportsektor och kollektivtrafik som drivs med förnybar energi
- Sverige behöver göra klimatsmarta investeringar mer lönsamma
- Sverige behöver vara mycket aktivt i EU:s klimatarbete
- Sverige behöver el från sol, vind och vatten
Jobbet börjar nu!

För Centerpartiet på höglandet