Beata Allen blir kommunstyrelsens ordförande i Aneby kommun

Alliansen för Aneby, bestående av Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, fortsätter att leda Aneby kommun framåt. Kommunstyrelsens ordförande blir Centerpartiets kandidat Beata Allen.

Sent på torsdagskvällen, den 11 oktober, blev det klart att Alliansen i Aneby kommun fortsatt kommer att styra under mandatperioden 2018-2022. Ett långt och resultatgivande samarbete kommer därmed att bestå, under Centerpartiets ledning. Centerpartiet med sju mandat i kommunfullmäktige är fortfarande det största allianspartiet.

- I valet fick Alliansen ett ökat stöd från väljarna. Detta ser vi som ett tydligt uppdrag att bilda majoritet och det ger ett tryggt underlag för fortsatt arbete, säger Tobias Kreuzpointner, kretsordförande för Centerpartiet i Aneby kommun.

Centerpartiet får, utöver posten som kommunstyrelsens ordförande och det därtill knutna ordförandeskapet i allmänna utskottet, posten som 1:e vice ordförande i kommunfullmäktige.

Politisk erfarenhet

Beata Allen har en lång politisk erfarenhet inom kommunen där hon under de senaste åtta åren har varit ledamot i kommunstyrelsen. Fyra av dessa år har hon dessutom varit ordförande i sociala utskottet samt ledamot i kommunfullmäktige.

- Jag ser fram emot att få leda arbetet med att utveckla vår kommun framåt, utifrån kommunens och invånarnas bästa. Nu har vi fördelat ordförandeposterna och nästa steg handlar om att fylla styrelser och nämnder med kompetens, erfarenhet och nytänkande. Under kommande år behöver vi lägga mycket fokus på att anpassa den kommunala verksamheten till de ekonomiska förutsättningar vi har att förhålla oss till. Då är det viktigt med ett stabilt lag, säger Beata Allen.

Kommunfullmäktige kommer att besluta om ledamöter till ordförandeposterna den 26 november.