Nytt politiskt styre i Aneby kommun

Efter fyra mandatperioder med alliansstyre i Aneby kommun tar en ny samarbetskonstellation över från och med den 24 oktober 2022. Skiftet i kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden sker den 1 januari 2023.

Resultatet av ett par veckors förhandlingar har landat i att de tre samarbetspartierna är eniga i att vilja bilda en ny bred och stabil politisk ledning för Aneby kommun.

- Det handlar om ett ansvarstagande för kommunen som ska fungera långsiktigt. Vi har ett stort samförstånd, säger Arijana Jazic, gruppledare för Socialdemokraterna.

Nuvarande ordförande i kommunstyrelsen, Beata Allen (C), föreslås fortsätta i samma roll. Centerpartiet är det näst största partiet i koalitionen men de tre partierna är överens om att Allen fortsatt ska inneha posten.

- Vi är överens om hur vi vill leda de kommunala verksamheterna framåt. Det är hedrande att Socialdemokraterna får posten som kommunfullmäktiges ordförande, kommunfullmäktige är det högst beslutande organet i kommunen. Att vi dessutom nu tillsätter en kvinna på den posten är på tiden, säger Arijana Jazic, gruppledare för Socialdemokraterna.

Senast kommunfullmäktige i Aneby hade en kvinna som ordförande var 1998.

Socialdemokraterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna delar en gemensam bild över vad som är den bästa vägen för Aneby kommun framöver. Avgörande grundstenar för att kunna leda och styra en kommun politiskt bygger på ömsesidigt förtroende, samsyn, tillit och goda samarbeten, alltid med ett helhetsansvar och kommuninvånarnas bästa i åtanke.

- Givetvis har även den politiska ideologin stor betydelse och det behöver man ha respekt för även i ett samarbete. Jag är övertygad om att vi i koalitionen kommer att hantera det väldigt bra, säger Maria Lundblom Bäckström, tillträdande gruppledare för Kristdemokraterna.

- Kommunpolitik handlar till stor del om pragmatism och handlingskraft, om att hitta lösningar på de problem och utmaningar som både ligger på bordet och de som går att ana på längre sikt. Koalitionen i Aneby kommun står väldigt nära varandra vad gäller synen på hur det politiska styret ska hantera både de enkla och de mer komplicerade frågorna framåt. Det ger oss bra förutsättningar redan från start, något som också gör mig trygg, säger Beata Allen, gruppledare för Centerpartiet.

Ordförandeposterna inom koalitionen för Aneby kommun föreslås att fördelas enligt följande;

Birgitta Svensson (S), kommunfullmäktiges ordförande
Beata Allen (C), kommunstyrelsens ordförande
Arijana Jazic (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande
Beata Allen (C), ordförande allmänna utskottet
Arijana Jazic (S), ordförande sociala utskottet
Maria Lundblom Bäckström (KD), ordförande barn- och utbildningsutskottet
Niklas Lindberg (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden

Koalitionen i Aneby kommun ser fram emot ett långsiktigt samarbete med Aneby kommuns bästa som ledstjärna.