En helt vanlig kampanjkväll i Burseryd

Åtta kommunkandidater i Burseryd. Roligast vinner! Från vänster: Lars-Ove Bengtsson, Carina Johansson, Kenneth Magnusson, Urban Nilsson, Ann Nilsson, Anders Ingemarsson, Magnus Sjöberg och Malin Hermansson.
Det är slutspurt i valrörelsen. Centerpartiet i Gislaveds kommun gör sitt bästa för att nå ut med sina budskap till så många väljare som möjligt innan valet på söndag. Nu var det Burseryds tur att få besök.
En helt vanlig kampanjkväll för Centerpartiet i Gislaveds kommun innebär mycket förberedelser. Frågorna radar upp sig i chattgruppen i Messenger. Vem tar med kaffet? Är kampanjpåsarna packade? Behöver vi tältet? De flesta av kommunkandidaterna har vanliga jobb att sköta vid sidan om valrörelsen, men alla ställer upp när det gäller.
Nu var det Burseryds tur att ta del av Centerkampanjen. Åtta supertaggade kommunkandidater slöt upp utanför Icabutiken i strålande höstsol. Burseryd är en gammal bruksort cirka 25 kilometer sydväst om Gislaved. Samhället med 957 invånare (2020) ligger precis intill gränsen till Västergötland, men också nära gränsen till Halland.
- Det är ett lite samhälle, men det finns den service man behöver, säger Anders Ingemarsson (C), kommunkandidat och Burserydsbo. Och vi har heller inte så långt till andra orter, bara en mil till Smålandsstenar.
Gislaved är en stark företagsbygd och Burseryd är inget undantag. Många invånare både bor och arbetar i trakten och det ställer krav på samhällsservicen.
- Det finns det som ska finnas i ett fungerande samhälle, säger Anders Ingemarsson. Vi har skola, livsmedelsbutik och inte minst en Räddningstjänst. Centerpartiet ser det som väldigt viktigt att värna de mindre räddningsstationerna, för att både invånare och näringsliv ska känna trygghet.
Många bra samtal
Att synas och lyssna in väljarnas åsikter, svara på frågor och dela ut information runt om i kommunen, det är vad den lokala valrörelsen handlar om. Förutom att besöka både stora och små orter i kommunen så är det viktigt att finnas på plats under olika evenemang.
- Centerpartiet har varit på flera marknader i kommunen i sommar, Unnaryd, Bredaryd och Smålandsstenar, säger Kenneth Magnusson, 1:a namn på listan till kommunfullmäktige i Gislaved. Då träffar man mycket olika människor och vi har haft många väldigt bra samtal.
De lokala frågorna brukar normalt skilja sig ganska mycket från den politik som diskuteras på riksplan. Men i år är det en fråga som överskuggat allt annat i valrörelsen, energifrågan.
- Det är förståeligt, vi är ju mitt inne i en kris. Men på något sätt är det också tråkigt att fokus tagits från andra viktiga frågor, som skolan, säger Kenneth Magnusson.
Kampanj på sociala medier
Årets valrörelse skiljer sig från tidigare också på andra sätt. Förr dominerades valreklamen av tidningsannonser och valaffischer, men idag rör sig politikerna på en rad olika plattformar.
Facebook och Instagram är de sociala medier som Centerpartiet i Gislaved använder sig av. Dagens politiska klimat är tufft och det märks att det är lättare att ha åsikter när man sitter bakom en skärm. Kränkningar och hat är vardagsmat för en lokalpolitiker.
- Den största förändringen är kampanjandet på sociala medier, säger Carina Johansson, kommunstyrelsens ordförande. Det gäller att välja rätt kanal till rätt målgrupp. Det är positivt att vi kan nå ut till så många fler, men det ställer också högre krav på både politiker och följare.
Men det allra roligaste är ändå att vara ute och möta väljarna fysiskt menar kommunalrådet:
- Vårt motto har hela tiden varit: Roligast vinner! Nu kör vi järnet i slutspurten ända fram till valdagen.

Kenneth Magnusson serverar kaffe.


Bygg det högsta morotstornet.

Gunvor Nygren hade bidragit med blomskott till kampanjpåsarna.

