William fröding kan bli ny förbundsordförande

William Fröding

CUF:s valberedning föreslår William Fröding till ny förbundsordförande:
- Jönköping betyder väldigt mycket för mig, säger William, som inledde sin politiska bana i hemstaden och som 18-åring tog plats i Centerpartiets kretsstyrelse.

Redan på högstadiet väcktes Williams intresse för samhällsfrågor och han började ifrågasätta hur saker och ting låg till. Inför valet 2014 ville han engagera sig politiskt och han drogs till Centerpartiets liberalism och den gröna profilen.
Det dröjde inte länge innan William blev tillfrågad om att blir ordförande för CUF:s Jönköpingsavdelning. Året efter valdes han in i kretsstyrelsen och 2019 tog han plats i CUF:s förbundsstyrelse.
- Jönköping är ett bra ställe att växa upp inom politiken. Här får unga ta plats och jag kände mig lyssnad på redan från början. Det är inte överallt som man fattar att det lönar sig för partier att inkludera ungdomar, att här kanske vi har en framtida nämndordförande, eller till och med ett kommunalråd.

Väljs på stämman

Nu har CUF:s valberedning nominerat William Fröding till förbundsordförande och vid stämman den 14 maj får medlemmarna rösta på sin kandidat.
- Oavsett hur det går på stämman så känns det otroligt bra att ha fått valberedningens förtroende.
Två andra kandidater, Lovisa Kronsporre och Réka Tolnai, båda från Stockholm, konkurrerar om förbundsordförandeposten och allt är långt ifrån spikat för William Fröding. Vad som är klart är att om han blir vald på stämman så väntar ett år av hårt arbete inför valet 2022.
- 2021 har varit ett år då vi inte kunnat skapa mötesplatser eller värva nya medlemmar på det sätt som vi velat. Nu måste vi fokusera på att bli fler i förbundet och bli starka fram till valet.

Har du något råd till ungdomar som vill engagera sig inom politiken?

- De ska inte känna att de måste kunna allt från början. De flesta CUF:are är väldigt prestigelösa och man lär sig efter hand. Så länge som du brinner för något så finns det alltid plats att omsätta det i ett politiskt engagemang.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Namn: William Fröding
Född: 27 mars, 1997, på Rosenlund i Jönköping
Bor: Studentlägenhet i Uppsala
Gör: Pluggar Media och kommunikation, inriktning organisationskommunikation. Jobbar som digital kommunikatör för Centerpartiet.
Fritidsintressen: Löpträning och att titta på fotboll.

William Fröding och CUF i Jönköping.

2017 blev William Fröding distriktsordförande för CUF i Jönköpings län.