Jönköpings län
  • / Nyheter
  • / Margareta får Bramstorpsplaketten

Margareta får Bramstorpsplaketten

En sann folkrörelsemänniska och en rutinerad politiker. Det beskriver väl Margareta Andersson som kommer ta emot Centerpartiets finaste utmärkelse, Bramstorpsplaketten, vid stämman i september.
– Det känns helt fantastiskt! säger Margareta Andersson.

– Det är ju partiets högsta utmärkelse och inte något som alla får så det är ju ett erkännande att man fått något uträttat. Och något att bli glad för, säger Margareta.

Arbetet att försöka förbättra livet för utsatta människor går som en röd tråd genom Margareta Anderssons liv. Som ordförande i socialnämnden i Vetlanda kommun på 80-talet var hon med om att bygga ett av Sveriges första servicehus för personer med demenssjukdomar i byn Stenberga. Som riksdagsledamot från Jönköping arbetade hon i Arbetsmarknadsutskottet för att hjälpa de som stod längst från arbetslivet att få ett jobb att gå till istället för en socialbidragsutbetalning. Tillsammans med Ingbritt Irhammar var hon också med och skrev den första motionen om rutavdraget. Viljan att hjälpa har inte stillats sedan hon lämnade riksdagen 2006. I dag jobbar Margareta Andersson med socialt företagande.

– Det handlar om att ge människor ett sätt att hjälpa sig själva, säger hon.

Margareta Andersson är fortfarande aktiv i föreningslivet genom engagemang i Röda korset, Centerkvinnorna och den lokala idrottsföreningen samt hembygs- och bygdegårdsrörelsen. Hon står också som Centerpartiets förstanamn till kyrkovalet för Växjö stift. Viljan att förändra finns där fortfarande, precis som det gjorde i början.

– För mig började mitt liv som aktiv politiker i ett intresse för samhällsfrågor och en vilja att påverka samhället, säger Margareta Andersson.

Bramstorpsplaketten är Centerpartiets främsta utmärkelse och ges till personer som under en lång tidsperiod aktivt deltagit i organisationsarbetet och utfört en banbrytande gärning för partiet och dess idéer. Det är partistyrelsen som beslutar vem som får utmärkelsen efter förslag från partidistrikten.
– Margareta är en sann folkrörelsemänniska! Hon har varit aktiv inom partiet på alla nivåer. Och hon har alltid varit aktiv och aldrig dragit sig för att göra det lite tyngre fotarbetet inom politiken. Margareta har också varit duktig på att lyfta upp andra personer också, säger Raymond Pettersson, distriktsordförande i Jönköping.

Margareta Andersson

Ålder: 69 år

Bor: Åseda

Uppdrag som aktiv:

• Riksdagsledamot åren 1995-2006 med uppdrag som bland annat vice ordförande i Arbetsmarknadsutskottet under mellan 1998-10-13 till 2006-10-02.
  • Margareta Andersson var också vice gruppledare i Centerpartiets riksdagsgrupp.
  • Som kommunpolitiker var hon aktiv i drygt 25 år, med uppdrag som ordförande i socialnämnden och byggnadsnämnden i Vetlanda kommun.
  • Aktiv i Centerkvinnorna. Ordförande i Näshults CK. Ledamot i Jönköpings distriktsstyrelse samt förbundsstyrelse. Ordförande i Kyrkopolitiska sektionen.
  • Sitter i Kyrkomötet, stiftsfullmäktige och i kyrkofullmäktige.
  • Kandiderar som förstanamn till kyrkovalet för Växjö stift.

FAKTA

Bramstorpsplaketten har delats ut sedan 1958. Det är Centerpartiets finaste utmärkelse och delas ut vid varje partistämma till personer som under en lång tidsperiod aktivt deltagit i organisationsarbetet och utfört en banbrytande gärning för partiet och dess idéer.

Plaketten är uppkallad efter Axel Pehrsson-Bramstorp (1883–1954) som ledde dåvarande Bondeförbundet mellan åren 1934 och 1949. Han var även statsminister sommaren 1936.