Jönköpings län
  • / Nyheter
  • / Annie Lööf kandiderar till riksdagen i sitt gamla hemlän

Annie Lööf kandiderar till riksdagen i sitt gamla hemlän

Centerpartiet i Jönköpings län startar nu nomineringsprocessen inför valen 2018 med en intern medlemsomröstning. Annie Lööf kandiderar på nytt till riksdagen i sitt gamla hemlän där hon också blev invald förra valet.

Centerpartiet är just nu ett parti i medvind med ökande väljarstöd. Detta märks också genom att partiet får nya medlemmar som vill kandidera till riksdagsvalet 2018. Antal kandidater är fler än förra valet och även partiets bas är bredare och mer varierad än tidigare. Bland kandidaterna finns nu betydligt fler yngre personer och även många fler personer med utländsk bakgrund.

Om man jämför med riksdagsvalsedeln från Jönköpings län förra valet så kandiderar även detta val Göran Lindell, Vetlanda som tjänstgjort som ersättare i riksdagen för Annie Lööf ett antal år under hennes statsrådstid.

Även Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun, som stod på tredje plats förra valet, kandiderar även till detta valet.

Bland de nya namnen kan nämnas Helena Jonsson, Tranås som tidigare varit riksordförande för LRF.

Medlemsomröstningen är rådgivande och håller på till 9 oktober. Därefter kommer en nomineringskommitté att lägga ett förslag till valsedel som beslutas på en nomineringsstämma den 1 december.

Frågor kan ställas till nomineringskommitténs ordförande Anders Samuelsson 070-6963017.

Se alla namnen som är nominerade till riksdagsvalet här.