Därför vinner hela samhället på en moderniserad LAS

Morten Lindh, ledamot i distriktsstyrelsen, skriver i en insändare hur hela samhället vinner på en moderniserad LAS.

De förslag experterna lägger fram i den nyligen genomförda LAS-utredningen är både viktiga och brådskande när vi nu ska få fart på svensk ekonomi igen. Frågan är om förslagen räcker? Lagen om anställningsskydd antogs 1982, och då i form av en omarbetning av samma lag från 1974. Med tanke på hur mycket som har förändrats på arbetsmarknadens sedan 1980-talet, är det som om vi nu försöker kräva av familjebilen från 1974, som renoverades 1982, att den ska leva upp till dagens miljökrav. Det är i princip omöjligt.

För att kunna möta framtidens utmaningar på arbetsmarknaden anser vi i Centerpartiet att:

• Flexibiliteten måste öka i företagens avtal och anställningsformer. Arbetsgivaren måste ha rätt att välja kompetens före exempelvis anställningsår.
  • Samarbetet mellan det lokala näringslivet och kommunerna måste öka för att säkra kompetensutvecklingen.
  • Det måste finnas en förståelse och acceptans för av att livet kan innebära olika karriärer - och att detta kan leda till både större frihet, lycka och tillfredsställelse.

För att vi ska kunna ta tillvara på de möjligheter som en nystart i ekonomin kan ge, så måste vi utforska hur vi kan skapa en så flexibel och trygg arbetsmarknad som möjligt. Idag skapas 4 av 5 nya jobb i Sverige av små- eller medelstora företag. Och det är dessa arbetstillfällen, inom helt nya produkt- eller serviceområden, som svarar på de behov kunderna har. Med andra ord finns här en oerhörd chans att få ut betydligt fler människor på arbetsmarknaden

I partiledardebatten i Agenda, Sveriges Television, den 11:e oktober ställdes frågan om vad en moderniserad arbetsrätt skulle innebära för ”Leif”? En fastighetsskötare som fysiskt känner av de många anställningsåren i ett företag som det nu går dåligt för. Den nuvarande arbetsrätten med ett föråldrat turordningssystem bidrar starkt till att försätta ”Leif” i en svår situation. Istället för att söka ett annat och fysiskt lättare arbete eller förverkliga en dröm genom omskolning eller vidareutbildning sitter ”Leif” fast i ett system. För att hjälpa ”Leif” behövs ett avsevärt förbättrat samarbete mellan kommun och näringsliv, både för att trygga kompetensutveckling för arbetstagaren och kompetensförsörjning för företagen, vilket utredningen påvisar.

För att detta ska vara möjligt behöver vi även ändra både synsätt och debatt. I det samhälle som växte fram under socialdemokratin har det alltid funnits ett underliggande inställning om att trygghet är det samma som avsaknaden av risk. Något som skapar såväl orörlighet som rädsla för förändring. Därför verkar Centerpartiet, genom exempelvis LAS-utredningen, för att ta bort de förstelnade strukturer som försvårar för människor att förverkliga sina drömmar och istället satsa på att bygga ut de skyddsnät som gör att både företag och individer vågar ta de risker som förknippas med att göra något nytt.

Vi anser att LAS-utredningen ger en god grund för att förbättra villkoren för både arbetstagare och arbetsgivare genom att skapa en mer dynamisk arbetsmarknad och ett mer flexibelt tankesätt. Vidare tror vi att den fortsatt höga förändringstakten på arbetsmarknaden kommer att ställa krav på både djupare och bredare fortsatt dialog om hur vi ser på relationerna mellan arbetstagare och arbetsgivare.

Morten Lindh
Centerpartiets distriktsstyrelse, Jönköpings län