så minskar vi antalet viltolyckor

Marcus Eskdahl (S) ordförande i regionala nämnden för trafik, infrastrutkru och miljö skriver en insändare med vice ordförande Leif Andersson (C).

Viltolyckor leder till mycket lidande och kan kosta uppemot 10 miljarder per år för samhället. För att minska antalet olyckor krävs både mer forskning och insatser vid nybyggnation och ombyggnation av vägnätet. Region Jönköpings län ska ta det samordnande ansvaret för att särskilt drabbade vägar ska bli säkrare

Jönköpings län består av mycket skog och ängsmark och det ger bra förutsättningar för ett rikt djurliv och viltstammar. Samtidigt som djuren ska få leva och ströva fritt behövs en förvaltning och förebyggande åtgärder för viltolyckor. Framförallt vägar och järnvägen är hinder i djurens naturliga beteende.

Region Jönköpings län håller på att ta fram ett förslag till ny regional transportplan för perioden 2022-2033 som ska skickas ut på remiss under december. Transportplanen ska innehålla regionala åtgärder och planering runt större vägar, kollektivtrafik och direktiv om medfinansiering utefter den nationella planen för infrastruktur. Här behövs en tydlig inriktning för perspektivet med viltolyckor.

Var 8:e minut sker en viltolycka i Sverige. Främst är det olyckor med rådjur, älg och vildsvin som är vanligast i länet men det förekommer även dovhjort. Nationella Viltolycksrådet lyfter fram några vägar som är särskilt drabbade av viltolyckor. Att trafiken har ökat i samhället kan också bidra till fler viltolyckor. På de utpekade vägarna behövs åtgärder för att kunna rädda liv och förhindra personliga tragedier.

  • Riksväg 26 och 27 samt länsväg 153 på sträckan Gislaved-Smålandsstenar-Bredaryd.
  • Riksväg 26/47 på sträckan Jönköping-Mullsjö och vidare mot länsgränsen.
  • Länsväg 195 förbi Habo.
  • Länsvägarna 942 och 931 och riksväg 31/40/47 söder om Jönköping och Huskvarna.
  • Riksväg 31/47, länsväg 128 och riksväg 31 på Höglandet.
  • Riksväg 27 mellan Värnamo, Bor och Rydaholm.

Viltolyckor kostar stora summor pengar i form av insatser av utryckningspersonal, åtgärder vid vägarna, sjukvård, bärgning, eftersök av skadad vilt och reparation av skadade fordon. Bättre förebyggande åtgärder kan rädda både människoliv och djur samt spara pengar för samhället. Det behövs också en tydlig viltförvaltning så att inte en del viltstammar växer okontrollerat.

På en del utsatta vägar kan differentierad hastighet vara ett alternativ men det innebär inte per automatik att antalet viltolyckor kommer att minska. Viltstängsel är en annan konkret åtgärd men det hindrar samtidigt djurens naturliga beteende att vandra fritt. Det behövs mer forskning runt vilt och hur det bäst går att bygga för att undvika olyckor. För att komma till rätta med problemen krävs en samverkan av alla inblandade parter i samhället.

Region Jönköpings län kan ta ansvaret för att hitta nya lösningar tillsammans med länets kommuner, polisen, NTF, Trafikverket, Naturvårdsverket, jägarorganisationer, LRF och Jönköping University. Tillsammans kan vi hitta de bästa lösningarna för att minska antalet viltolyckor i Jönköpings län.

Marcus Eskdahl (S)
Ordförande

Leif Andersson (C)
Förste vice ordförande
Nämnd för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län