Välkommen till Centerpartiet i Jönköpings län

Centerdistriktet i Jönköpings län grundades vid ett möte i Nässjö 1916. Vi har firat vårt jubileum vid stämman i Sävsjö 2016. Se bilder från stämman. Vi har också i samarbete med Jönköpings läns Folkrörelsearkiv tagit fram en jubileumsutställning som beskriver folkrörelsen Centerpartiet genom tiderna. Utställningen kommer att turnera runt i länet under 2017. Under våren på höglandet och i höst i de sydvästra länsdelarna. Nedan ser du förra kommunalrådet i Jönköping Åke Johansson inviga utställningen i Arkivhuset i Jönköping.

En betydelsefull kraft i länet

I Jönköpings län är Centerpartiet starkt och sitter i ledande funktioner i länet. Fyra av våra kommuner leds av centerpartister; Ann-Marie Nilsson i Jönköpoing, Lars-Erik Fält i Aneby, Annelie Hägg i Eksjö och Hans-Göran Johansson i Sävsjö. I Nässjö har vi kommunalrådet Anders Karlsson som är med i majoritetsstyret. I Vetlanda och Gislaved har vi oppositionsråden Dan Ljungström och Carina Johansson. I region Jönköpings län ingår vi i styret, där vårt regionråd Rune Backlund ansvarar för trafik, infrastruktur och miljöfrågorna och Helena Stålhammar för primärvård, friskvård och tandvård i den viktiga nämnden för Folkhälsa och sjukvård.

Centerpartiet är en levande folkrörelse med över 2000 medlemmar i länet, organiserade i avdelningar, kretsar, kvinnoförbund, ungdomsförbund och centerstudenter. Här kan du se lite vad som vi jobbat med de senaste åren.

Välkommen att engagera dig i vår rörelse!

Raymond Pettersson
distriktsordförande