• / Nyheter
  • / KYRKOVAL SÖNDAGEN DEN 17/9 2017

KYRKOVAL SÖNDAGEN DEN 17/9 2017

Fliseryds kyrka

Närodlad politik för en öppen folkkyrka

Centerpartiet satsar på valet i september, med engagemang och hjärta för kyrkans framtid. Vi står för en öppen folkkyrka med lokal förankring. Vi tror på varje människas förmåga att själv forma sin framtid, oavsett var man bor. För de som är utsatta, ensamma eller på flykt ska kyrkan vara en förebild och en trygg famn. Kyrkan behöver tydligt bemöta främlingsfientlighet, vara en kraft för tolerans och en plats för gemenskap.

Varför ställer Centerpartiet upp i Svenska Kyrkan?
För Centerpartiet är det viktigt att väljarna i kyrkovalet tydligt får ta del av vilka grundvärderingar och vilken ideologi som bär en nomineringsgrupp i valet. Alla människors lika värde och rättigheter, frivilligt engagemang, mångfald, lokala lösningar och hållbarhet är några utgångspunkter och kärnvärden i Centerpartiets politik. I Centerpartiet finns en lång tradition av engagemang i Svenska kyrkan och genom att delta i kyrkovalet under partibeteckning blir det tydligt för väljarna att det är Centerpartiets värdegrund som våra kandidater utgår från.

Är du intresserad av kyrkofrågor? Nu pågår förnomineringen inför kyrkovalet 2017. Är du intresserad av att ställa upp eller har frågor, kontakta:

Veine Backenius - Mönsterås/Fliseryds församling
Daniel Backenius - Ålems församling