Gör det enklare för företag i kommunen!

Mitt under pågående snöstorm besökte Centerpartiets partiledare Annie Lööf Kalmar län. Centerpartiet i Mörbylånga kommun tog tillfället i akt att visa upp bra företagande och diskutera vikten av småföretag för kommunens utveckling.

En av kommunens solskenshistorier är Gillis Dahlström som äger restaurangen Arontorps kroppkakor & mat. Han startade själv och har idag, efter knappt tio år, ca 25 anställda. En utveckling som inte hade varit möjligt utan bra, lokala råvaror och möjlighet till krediter hos leverantörerna när bankerna inte beviljade lån. Centerpartiet i Mörbylånga tog med Annie Lööf till Arontorp för att ge smakprov på öländskt entreprenörskap och öländsk mattradition. Annie var imponerad, både av Gillis kroppkakor, men också av hans företagsamhet och den tydliga lokala förankringen. Men detta borde hända oftare.

- Vi måste göra det enklare för våra företag, sa Annie Lööf.

Johan Åhlund, Centerpartiet i Mörbylånga kommun, höll med .

- Resan som Gillis gjort är imponerande och ett bevis på hur viktiga företagen är. Kommunen måste hjälpa och värna småföretagen som finns och vill finnas i vår kommun - kanske kan de göra en resa liknande Gillis? Alla företag är viktiga - både stora och små.

Annie_i_Arontorp_web

Och Annies besök i Mörbylånga visar att Centerpartiet tycker att alla kommuner viktiga - både stora och små.

- Det är inspirerande att Annie besökte oss och vi fick tillfälle att berätta om vår kommuns glädjeämnen och svårigheter. Det är bra att centrala beslutsfattare är väl bekanta med olika delar av landet. Annies besök blev ett tillfälle för oss att fylla på hennes kunskaper om Öland och Mörbylånga kommun, sa Kjell Magnusson från Centerpartiet i Mörbylånga kommun.

Övriga representanter för Centerpartiet som kom till Arontorp och pratade politik med Annie Lööf var (presenterade från vänster till höger enligt bilden ovan) Anders Åkesson som sitter i riksdagen för Centerpartiet i länet; Johan Åhlund som är på plats nummer två på Centerpartiets lista för Mörbylånga kommun i höstens val; Gunilla Karlsson, ordförande i Centerpartiet i Mörbylånga kommun och har en åttonde plats på vallistan; Anna-Kajsa Arnesson, gruppledare för centern i Mörbylånga kommun och partiets första namn på listan inför höstens val; Kjell Magnusson är ordförande för Kommunfullmäktige och kan kryssas från sin fjärdeplats på listan. I mitten av bilden står Centerpartiets ordförandde Annie Lööf och mannen i vit tröja är Gillis Dahlström, ägare till Arontorps kroppkakor och mat.