Mörbylånga

11. Marcus Persson

Marcus Persson kandidatbild

"För mig är det självklart att förskolan och skolan är en giftfri miljö för våra barn"

Jag heter Marcus Persson, är 33 år och bor i Färjestaden med min sambo och vår son. Till vardags arbetar jag som enhetschef på Försäkringskassan i Kalmar.

Som förälder är det viktigt att förskolan är en trygg, rolig och lärande plats där förskolelärarna har bra förutsättningar att bedriva pedagogik på bästa sätt. Förskolan är viktig för barnens utvecklig och lärande samt gör avtryck i resten av barnets skolgång. Barngrupperna måste därför vara hanterabara i storlek utefter sammansättningen för att förskolelärarna ska kunna utföra en så bra kvalité som möjligt. För mig är det självklart att förskolan och skolan är en giftfri miljö för våra barn.

Inom skolan är viktigt att fånga upp elever med särskilda behov tidigt. Detsamma gäller även barn som vill och har förutsättningar att lära sig mer. En viktig del i detta är lärarnas förutsättningar att vara just lärare. Jag ser även positivt på att lärare själva exempelvis får möjlighet att tillsammans driva en skola genom s.k. kommunalt intraprenad.

Inom Mörbylånga kommun ska det inom förskola och skola finnas möjlighet att välja mellan både kommunala och fristående alternativ. Detta ökar valfriheten och medför att den kommunala skolan hela tiden behöver utvecklas för att vara det bästa alternativet. För mig är det inte viktigast vem som driver skolan eller förskolan. Det viktigaste är att kvalitén är så bra som möjligt för våra barn.

Kontakta Marcus Persson

Kontakta Marcus

Uppgifter om personer som kontaktar Centerpartiet
Om du kontaktar Centerpartiet via e-post lagras din e-postadress och de uppgifter du skriver i meddelandet i vårt e-post- och ärendehanteringssystem. Vi behåller uppgifterna i våra system så länge som de behövs för att kunna hantera ditt ärende och eventuell uppföljning av det.
Läs mer https://www.centerpartiet.se/gdpr

Tack för ditt meddelande!

Något gick fel....