Tre år bakåt – nu måste vi framåt!

Det har nu gått tre år sedan jag lämnade Vimmerby kommunfullmäktige efter att ha varit med i 22 år, och jag har varit nöjd med att stå utanför kommunpolitiken fram tills nu. Jag har aldrig tidigare upplevt en så snarstucken kommunledning där minsta motstånd blir till största katastrof. I Vimmerbyalliansen gäller numera inte orden Ansvar, Mod och Fantasi. Här gäller Lyssna, Lyd och Ifrågasätt inte. Oavsett vem eller vilka som kommer att ha ledande kommunala uppdrag efter nästa val så kommer det inte att saknas arbetsuppgifter.

Några utvecklingsfrågor som jag en tid har gått och funderat på här i Vimmerby är bl a:
Vimmerbys unika läge i regionen gör att handeln har goda förutsättningar att utvecklas. Dock har det aldrig tidigare varit så många tomma affärslokaler som nu. Micael Glennfalk har kritiserat förra mandatperiodens politiker på ett nyligen genomfört möte med handlare och fastighetsägare att de motarbetade arbetet med etablering av en galleria. Då byggdes ett antal kvadratmeter nya butikslokaler vid Netto och ÖB, samtidigt som kommunen finansierade en handelsutvecklare. Under Glennfalks tre år har ännu ingen ny affärslokal byggts.

Närproducerad mat? När kommunen själv köper t ex bröd så köper man numera inte från ett lokalt bageri utan man har upphandlat från annat håll. Ena stunden skryter Glennfalk om att de centrala köken avvecklas. Tidigare lagades det mat i 42 kök i Vimmerby kommun och kanske det var bra med en strukturöversyn. Numera får våra barn ”närlagad” kyckling uppfödd i Thailand till lunch.

Befolkningen i Vimmerby kommun har tyvärr minskat under många år och denna mandatperiod är inget undantag; minus 186 personer sedan förra valet.

Det finns många flera utvecklingsområden att kommentera men dessa räcker gott för att bli inspirerad till att kandidera till Vimmerby kommunfullmäktige igen.

Begåvad eller inte – nu måste vi framåt!

Magnus Danlid (C)
Kandidat till Vimmerby kommunfullmäktige