Rösta på ett parti som säger Ja till den Svenska kronan och  Nej till nuvarande detaljstyrning!

Nu närmar sig EU-valet och frågor som diskuteras och beslutas i Bryssel har aldrig haft så stor betydelse för enskilda invånare i EU’s-medlemsländer som nu. Såväl frågor som rör enskilda upphandlingar för t ex skolmat och byggnationer, som till hur vissa EU-länder ska ta sig ur de ekonomiska svårigheter som enskilda länder har försatt sig i.

Som kommun- och landstingspolitiker får man ofta höra att man inte kan upphandla enligt de kvalitetskrav man önskar utan man ska följa lägsta pris enligt detaljstyrande EU-regler. Livsmedel som har producerats i länder som tillåter GMO-inblandning ska inte serveras på våra barns tallrikar på dagis och i skolan. Önskar invånarna i en kommun att våra barn ska bli serverade närproducerad och näringsrik mat där vi vet var den kommer ifrån ska inte toppstyrda EU-regler sätta stopp.

Det finns goda exempel hur mindre kök kan köpa lokalt. Gamleby naturbruksgymnasium har valt att köpa sina råvaror så lokalt som möjligt, och då till ett slutligt portionspris som är lägre än de storinköp som kommuner och landsting i närområdet gör. Där serveras inte Thailändsk kyckling minsann. EU-byråkratin ska inte sätta stopp för lokala ambitioner. Samma sak gäller även vid upphandlingar av byggnationer, transporter och andra tjänster.

En annan viktig fråga för Centerpartiet är att säga Nej till det gemensamma valutasamarbetet EMU och Euron. De senare årens utveckling i vissa EU-länder har visat att Sveriges befolkning röstade rätt när vi för 10 år sedan röstade Nej till Euron och Ja till att behålla den Svenska kronan enligt Centerpartiets linje. Detta trots att de två stora partierna socialdemokraterna och moderaterna drev Ja till EMU hårt, och fortfarande tydligen inte har lämnat denna idé som nu känns som en mycket gammalmodig politik!

En röst på Centerpartiet den 25 maj i EU-valet innebär att stärka rösten för att Sverige ska behålla kronan och säga Nej till euron. Ett kryss på Kristina Yngwe är dessutom ett sätt att få en ledamot som kommer att arbeta mot regelkrångel och detaljstyrning i EU vilket skulle kunna resultera i att kommuner och landsting kan handla lokalt.

Magnus Danlid
Centerpartist i Vimmerby