Vimmerby behöver ett nytt politiskt ledarskap

Ingela Nilsson Nachtweij

Centerpartiet i Vimmerby anser att kommunen behöver stabilitet och ett nytt ledarskap under nästa mandatperiod. Vi måste få större delaktighet och mer tillfällen till diskussioner före beslut. När beslut är fattat ska det bli snabbt verkställande av beslutet.

För det första måste vi få mer närproducerat i kommunala upphandlingar, både varor och tjänster. För det andra måste vi måste skapa företagande i hela kommunen. Vi behöver en landsbygdsutvecklare som är knuten till näringslivsenheten. Krönsmon borde ha byggts ut i etapper vilket skulle ha skapat större möjligheter för fler satsningar i hela kommunen. Astrid Lindgrens Näs bör vara självfinansierade år 2018. Besöksrekord och nominering till stora turismpriset innebär potential för Näs att växa med mindre andel kommunal medfinansiering. Vi välkomnar en biogassatsning i kommunen och samverkan mellan flera aktörer kommer att behövas för att skapa fler förnybara transporter i regionen. Vi ska jaga utsläppen, inte bilarna.

Jag är redo att ta ansvar för att hela Vimmerby kommun ska växa. Demokrati, delaktighet och dialog är mina ledord och ska kombineras med kommunens Ansvar, mod och fantasi. Så når vi stabilitet och handlingskraft.

Ingela Nilsson Nachtweij
Centerpartiet i Vimmerby