Om vikten av IT och besparingar

Den största utmaningen för alla politiker är att formulera problemet på ett sånt sätt att det tillåter sig att lösas. I Vimmerby är vi överens om problemet men varken om frågeställningen eller lösningen. Detta inlägg är det första i en serie inför folkomröstningen där vi åter pekar på att det finns seriösa besparingsalternativ när man röstar B!

Min första dator köpte jag begagnad 1987 för 2000:-. I dagens penningvärde motsvarar det 3750:-. Den hade den inte så svindlande processorhastigheten av 1 Mhz och 128 kb minne.

Mitt senaste datorinköp var en liten laptop som kostade 1790:- inkl moms och frakt hem till dörren. Datorn är inget fartvidunder men ändå 1333 gånger snabbare med sina 1,3 Ghz och minnet har med sina 2 Gb ökat med 16384 gånger.

På 80-talet hade datorerna ingen plats i våra grundskolor och knappt ens i kommunhuset. Idag finns dom överallt och ingen skulle ens vilja drömma om att ha en skrivmaskin på kontoret igen. Lika lite som våra gymnasieelever skulle vilja vara utan sina elevdatorer.

Jag har full förståelse för att våra gymnasieelever inte vill ha en så enkel och billig dator som jag själv nöjt mig med. Men om vi tredubblar anslaget och låter dom kosta ca 5000:- i inköp så är det ändå mer än 10000:- mindre än vad BUN betalar för de datorer som används idag. Med en förväntad livslängd på 4 år så ger det en besparing på 1,5 miljoner varje år bara på gymnasiet!

Visst ingår support i leasingavgiften vilket det inte gör om man köper datorerna. Men tekniken har även på detta område tagit ett par rejäla kliv framåt. Alla nya datorer och surfplattor har idag busenkla funktioner för ”fabriksåterställning” som bara kräver ett par knapptryck för att sätta igång. Så enkla att en instruktion lätt ryms på ett A4 eller i en liten ”youtube”-film för den delen.

Jag blir skrämd när jag hör Helen Nilsson kritisera besparingsförslag inom IT med orden: ”Jag förstår inte hur ni tänker när ni säger att ni vill spara på IT. Vi behöver ju mer IT i kommunen. Hur ska vi då kunna spara där”. Det är helt riktigt att vi behöver utnyttja mer teknik för att avlasta människor i deras arbete. Men vi får hela tiden mer och bättre teknik för samma pengar. Så länge vi inte låter oss luras av dåliga avtal och onödiga tilläggstjänster vi inte behöver.

Möjligheternas alternativ i folkomröstningen den 21 februari. Rösta B!

Erik Paulsson
Centerpartiet i Vimmerby

Beräkningsgrunder & källhänvisningar:
VGY: ca 600 elever, Alla elever får en egen dator under utbildningstiden (enligt hemsida).

Leasingkostnad: ”Att leasa en dator från Itsam i fyra år kostar mellan 13 632-17 472 inklusive supportavgift.” citat från Tomas Hjelm publicerat 9 april 2015. www.vimmerby.blogg.se/2015/april/buns-it-kostnader-har-okat-med-109-procent.html

Penningvärdesberäkning: www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/