Nu måste pengarna fördelas rätt Alice Bah Kuhnke

Välkommen till Vimmerby Alice Bah Kunke. Du möter ett Vimmerby som erbjuder både invånare och besökare kulturupplevelser utöver det vanliga. Med ett kulturarv genom Astrid Lindgrens författarskap till ett besöksmål och område där man genom kulturen både utvecklas och berikas.

”Vi behöver ett Sverige som håller ihop, då har kulturen och konsten en viktig roll som behöver ta stora steg framåt” har du uttalat vid ett tillfälle. Menar du allvar med det behöver vi schysta villkor i hela landet. Tycker du då att det är rimligt att storstadsregionerna får en större del av kakan? Idag tas alla beslut om hur nya nationella pengar till kulturen ska fördelas i Stockholm. Däremot får vi i länen ta de svåra besluten om att skära ner resurserna till kulturutövarna, exempelvis när de statliga bidragen minskar. Självklart ska resurserna ut i länen, där sedan beslut tas om fördelning till olika kulturutövare.

Ett annat exempel på Stockholmsfixering är de närmare 90 miljoner kronor som regeringen tillfört de nationella museerna, där 13 ligger i Stockholm och 5 i övriga landet. Resurser som innebär att det är fri entré, finansierad av oss skattebetalare i hela landet både för oss, (läs främst de som bor i stockholmsregionen som har enkelt att ta sig till museerna) men även för exempelvis utländska turister. Är det rätt användning av våra kulturskattpengar - nej.

Som avslutning vill vi tacka Centerpartiets Kulturpolitiske talesperson Per Lodenius, som kämpat hårt för att den aviserade höjningen av momsen på biljettpriser, uteblir. Beslutet är taget i kulturutskottet. En sådan momshöjning hade varit förödande för de små biograferna som ofta finns på mindre orter. Det här beslutet var ett viktigt steg för att möjliggöra för att kultur ska erbjudas i hela Sverige. ”Vimmerby bio” kommer genom detta beslut att få större möjligheter att fortsätta visa film för Vimmerbybor och för våra besökare.

Vi hoppas att du framöver kan ha hela landet och orter som Vimmerby i åtanke när du arbetar med den nationella kulturpolitiken. Kulturen behövs både nu och i framtiden i hela landet.

Ingela Nilsson Nachtweij
oppositionsråd Vimmerby kommun